لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

کارشناسان: دوام نشست‌ها با اشخاص سیاسی و جهادی مفید خواهد بود


شماری از کارشناسان دیدار اخیر رهبران حکومت را با شماری از چهره‌های سیاسی و جهادی سودمند خوانده می‌گویند، چنین نشست‌ها باید پیش از این هم صورت می‌گرفت.

ادامه نا امنی‌ها و چالش‌ها در افغانستان سران حکومت وحدت ملی را وا داشت تا برای یافتن راه حل با بزرگان سیاسی و جهادی دیدار کنند.

شماری از کارشناسان می‌گویند، با توجه به وعده‌های حکومت، سران حکومت نتوانستند در دو سال گذشته اجماع ملی را به میان بیاروند.

این کارشناسان می‌گویند، برای بیرون رفت از مشکلات کشور مشوره با چهره‌های سیاسی و جهادی یکی از راه‌های حل می‌باشد.

جریان نشست رهبران حکومت وحدت ملی با سران جهادی و چهره های سیاسی.
جریان نشست رهبران حکومت وحدت ملی با سران جهادی و چهره های سیاسی.

انتظار خادم استاد پوهنتون و کارشناس سیاسی دیدار اخیر سران حکومت را با چهره‌های سیاسی و جهادی بی‌سابقه میداند و می‌گوید، مشکلات این کشور را نمی‌توان تنها در یک نشست حل کرد.

وی گفت:

" مشکل افغانستان تا حدی پیچیده و چند بعدی است که یک نشست نمی‌تواند آن را حل کند، بلکه باید نشست‌های که از حقانیت برخوردار باشد و تعهداتی که جنبه های عملی داشته باشد، می‌تواند موثریت بیشتر داشته باشد."

رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به روز پنجشنبه با اعضای حکومت پیشین و کنونی و نیز رهبران جهادی و چهره‌های سیاسی در ارگ دیدار کردند.

بر اساس معلوماتی که در وبسایت ریاست جمهوری نشر شده، هدف از این نشست بحث روی موضوعات مهم مانند امنیت ، صلح و اقتصاد بوده‌است.

در معلومات نشر شده در وبسایت ریاست جمهوری به نقل از محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان آمده‌است که ثبات دایمی به همبستگی اقشار سیاسی، دینی و اجتماعی این کشور وابسته است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور فعلی و حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور فعلی و حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

هر چند محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیش از این نیز با چهره‌های سیاسی و تاثیرگذار مشوره‌های داشته و روی اجماع ملی تاکید کرده، اما قیس محمدی یکی از کارشناسان می‌گوید، آن گونه که توقع می‌رفت به اجماع ملی توجه لازم صورت نگرفته است.

وی افزود:

"چنین اجماع‌ها نسبت به اجماع‌های خارجی هم ضروری است، مشکلات خارجی افغانستان به اندازۀ مشکلات داخلی کشور زیاد نیست، تا زمانیکه مردم افغانستان یک ملت جور نشوند دشوار است که مشکلات حل شود."

آقای محمدی تلاش‌های حکومت را برای آوردن اجماع بین‌المللی چشمگیر می‌داند و می‌گوید که در این زمینه پیشرفت‌های خوبی به میان آمده‌است.

وی تأکید می‌کند که سران حکومت باید در باره مشارکت مردم و سیاسیون جامعه جهانی را قناعت دهد تا همکاری کشورهای بیرونی با افغانستان بیشتر شود.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG