لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

ولسی جرگه: در انجام وعده‌های خود با مردم قسماً کوتاه آمده‌ایم


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که با در نظر داشت وضعیت امنیتی جاری در این کشور، نتوانسته اند تا مشوره‌های موثر به حکومت بدهند.

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان اعتراف می‌کند که این جرگه در خصوص مشوره دهی لازم به حکومت برای بهبودی وضعیت امنیتی کشور، کوتاه آمده‌است.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه روز شنبه در نشست عمومی ولسی جرگه با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی جاری در این کشور گفت که ولسی جرگه به حیث یک نهاد با صلاحیت قانونی نتوانسته از کارکرد حکومت بگونه درست نظارت نموده و برای بهبود وضعیت مشوره‌های موثر ارایه کند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"در جریان کمپاین‌های انتخاباتی خود ما و شما برای ملت افغانستان متعهد شده ایم که ما در راستای خدمت گذاری در عرصه‌های مختلف چه سیاسی، چه اقتصادی، چه امنیتی فرهنگی و چه اجتماعی ما دستگیر مردم افغانستان منحیث نمایندگان منتخب‌شان می‌باشیم و بپذیریم که به حیث نماینده‌های مردم افغانستان در راستای انجام وظایف خود قسماً کوتاه آمده‌ایم."

آقای ابراهیمی این انتقاد را پس از آن مطرح کرد که نماینده‌های ولایات مختلف افغانستان در ولسی جرگه روی نا امنی ها، تلفات نیروهای امنیتی افغان و سقوط برخی ولسوالی‌ها در ولایات‌ شان بحث کردند.

اکثر اعضای ولسی جرگه به ناامنی‌های جاری در ولایات کندوز، بغلان، فاریاب، بدخشان، فراه و هلمند اشاره کرده گفتند، با آنکه نگرانی از وضعیت امنیتی را با مسئولین در میان گذاشته اند اما افزودند که از آنان پاسخ قانع کننده تا هنوز دریافت نکرده‌اند.

در پایان نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه، رئیس این جرگه به کمیسیون امنیت داخلی وظیفه سپرد تا مسئولین نهاد‌های امنیتی را فراخوانده و تدابیر‌شان را در زمینه حل مشکلات امنیتی بپرسد.

برخی از آگاهان حقوقی می‌گویند، با آنکه ولسی جرگه در زمینه نظارت از امور حکومت صلاحیت قانونی دارد اما به گفته آنان اعضای این جرگه از این صلاحیت شان بگونه لازم استفاده نکرده‌اند.

کبیر رنجبر آگاه مسایل حقوقی
کبیر رنجبر آگاه مسایل حقوقی

کبیر رنجبر یکی از این آگاهان و عضو ولسی جرگه در دوره قبلی در مورد به رادیو آزادی گفت:

"ضعف نظارتی ولسی جرگه باعث این شده که تا حد زیاد در ادارات دولتی به خصوص ارگان‌های امنیتی ضعف‌ها پوشیده بماند و کسی در پی اصلاح آن نباشد و باید به تعقیب این اعتراف فعال شوند و جدی نظارت کنند و بخصوص در مسائیل امینی مداخله کنند."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی قبل هر دو جرگه شورای ملی مسئولین نهاد‌های سه گانه امنیتی را فرا خوانده و نا امنی‌های موجود در نقاط مختلف کشور را با آنان در میان گذاشتند.

مسئولین امینی افغان در صحبت با رسانه‌ها گفته اند که عملیات علیه مخالفین مسلح در تمامی نقاط نا امن افغانستان جریان دارد و نیروهای امنیتی از مورال خوب برخوردار هستند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG