لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

اکسین: کار کمیته گزینش با مشکلات تخنیکی مواجه‌است


جانداد سپین غز رئیس دیده‌بان انتخابات افغانستان یا اکسین
جانداد سپین غز رئیس دیده‌بان انتخابات افغانستان یا اکسین

دیده‌بان انتخابات افغانستان یا اکسین می‌گوید، اگر معیارهای مشخص برای گزینش کمیشنران از سوی کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی تصویب می‌شد، پروسه بررسی اسناد متقاضیان سریع‌تر می‌بود.

جانداد سپین‌غز رئیس این نهاد روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی با آنکه از شفافیت این پروسه استقبال کرد اما گفت، این پروسه هنوز هم با مشکلات تخنیکی دچار است.

وی افزود:

"توقع می‌رفت که این‌ها یک سلسله معیارهای مشخص را در روشنایی معیارهای که قانون گفته تصویب کنند، جز اسناد و طرزالعمل‌های قانونی بسازند، اما اگر معیار ساخته می‌شد، دارالانشا می‌توانست بر اساس معیار کار کند، نیاز نبود که این‌ها به آهستگی کار کنند."

آقای سپین‌غر می‌گوید، باید برای واجدین شرایط کتگوری ایجاد گردد و به افرادیکه در رشته‌های مرتبط به انتخابات تحصیلات عالی و تجربه کاری دارند، اولویت داده شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اعضای کمیته گزینش در مرحله دوم کاری‌شان تا کنون از میان ۵۰۰ متقاضی، اسناد ۱۷۰ تن از آنان را بررسی کرده‌اند.

در مرحله اول بررسی از میان ۷۲۲ متقاضی ۵۰۰ تن توانستند تا معیارهای تعیین شده را تکمیل نمایند و شامل مرحله دوم بررسی شوند.

در این حال یوسف رشید عضو کمیته گزینش به رادیو آزادی گفت، نظر به قانون انتخابات تنها افرادیکه از رشته‌های مرتبط به انتخابات تحصیلات عالی دارند شامل لیست نهایی خواهند شد.

یوسف رشید عضو کمیته گزینش
یوسف رشید عضو کمیته گزینش

وی گفت:

"شرایط قانون اولویت دارد، تجربه کاری، رشته‌های تحصیلی که قانون آن را مشخص ساخته مانند حقوق، علوم سیاسی، شرعیات، اقتصاد، مدیریت و جامعه شناسی مواردی اند که ما نمی‌توانیم جز آن رشته‌های دیگری را شامل بحث خود بسازیم."

بر اساس معلومات، از میان تمامی متقاضیان، فهرست ۲۱ تن برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات و ۱۵ تن دیگر برای عضویت در کمیسیون شکایات‎ انتخاباتی به رئیس جمهور فرستاده خواهد شد.

اما رئیس جمهور غنی از این فهرست، هفت تن را به عنوان کمیشنر در کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن را به حیث کمیشنر در کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی خواهد کرد.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامۀ به نقل از محمد اشرف غنی گفته‎است هر کسی که در کار این کمیته مداخله کند مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار می‎گیرد.

آقای غنی مداخله در کار کمیته گزینش را جرم خوانده‎است.

در خبرنامه آمده که آقای غنی این اظهارات را امروز در دیدار با اعضای کمیته گزینش بیان کرده‎است.

رئیس جمهور غنی گفته که از استقلالیت این کمیته حمایت می‎کند و پروسه انتخاب نامزدان باید با شفافیت کامل در حضور نماینده‎های ارگان‎های مختلف انجام شود.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG