لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

کمپاین سرتاسری واکسین پولیو در افغانستان آغاز شد


وزارت صحت عامه افغانستان با آغاز کمپاین خزانی واکسین پولیو یا فلج اطفال می‌خواهد تا پایان سال روان هجری این ویروس را از بین ببرد.

این کمپاین روز دوشنبه به همکاری اعضای تیم کرکت افغانستان آغاز شد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان حین افتتاح کمپاین خزانی در کابل گفت، قراراست نُه میلیون طفل زیر سن پنج سال در این کمپاین واکسین شوند.

به گفته وی در سال روان هجری هفت قضیه فلج اطفال در کشور ثبت گردیده اما به باور وی آگاهی عامه و توجه در این بخش می‌تواند این رقم را به صفر برساند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

وی گفت:

"حکومت تعهد کرده تا پولیو را از بین ببرد و ان‌شاءالله که می‌رود، به دلیل اینکه واقعات آن به مراتب کاهش یافته، امسال حدود پنج واقعه ثبت شده، واقعه اخیر هنوز هم دقیق نشده، امید است گردش این ویروس را تا اخیر سال متوقف ساخته از بین ببریم."

آقای فیروز می‌گوید، این کمپاین سرتاسری است و تا پنج روز دوام خواهد کرد.

به گفته داکتران، پولیو یک بیماری فلج کننده‌است که تداوی ندارد اما با تطبیق واکسین جلو آن گرفته می‌شود.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی ۸۰ قضیه فلج اطفال در کشور ثبت گردیده‌بود که سال گذشته به ۲۷ واقعه و سال روان به هفت مورد کاهش یافته‌است.

شماری از اعضای تیم ملی کرکت افغانستان که از سوی یونیسف یا صندوق وجهی اطفال و وزارت صحت عامه برای تبلیغات در کمپاین‎های پولیو برای بار دوم انتخاب شده‌اند می‌گویند که برعلاوه ورزش می‌خواهند بعضی مسئولیت‌های اجتماعی دیگر را نیز انجام دهند.

حشمت‌الله شهیدی یکی از آنان گفت:

"طوریکه من از افغانستان نماینده‌گی می‌کنم، اگر اطفال ما صحتمند باشند فردا آنان نیز نماینده‌گی کرده می‌توانند، پس امید من این است که فلج از افغانستان محو شود."

شفیق‌الله ستانکزی رئیس اجرائیه کرکت بورد می‌گوید، سال گذشته کمپاین پولیو به همکاری کرکت بازان مؤفق بود، به همین دلیل سال روان هم برای بلند بردن سطح آگاهی تلاش می‌کنند.

وی افزود:

"هر یک از اعضای تیم ملی کرکت در بلند بردن سطح آگاهی نقش مهم دارد، حدود ۹۰ درصد مردم ما را نظارت و تعقیب می‌کنند، به همین دلیل آگاهی عامه از این طریق نقش مهم دارد."

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان واقعات فلج اطفال در ولایت‌های کنر، کندهار، هلمند و پکتیا ثبت شده که در این طرف خط دیورند در نزدیکی پاکستان قرار دارند.

مقامات افغان می‌گویند که ناامنی، نبود ثبات، هم مرزی با پاکستان که بیشترین واقعات فلج را دارد و رفت و آمد مهاجرین به این کشور از مواردی اند که روند مبارزه با پولیو را با چالش مواجه ساخته‌است.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG