لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

نیروهای کُردی عراق چندین قریه را در موصل تصرف کردند


همزمان با پیشروی جنگجویان پیشمرگۀ کُردی از سوی شرق، نیروهای حکومت عراق از پایگاه قیاره در شصت کیلومتری جنوب موصل به حرکت درآمدند.

نیروهای کُردی می‌گویند که با پیشروی خود شمار از قریه‌ها را تصرف کرده‌اند.

اما خبرگزاری اسوشیتید پرس در گزارش خود از منطقه می‌گوید که این دستآوردهای نیروهای کُردی سمبولیک به نظر می‌رسد چون برخی قریه‌ها چنان کوچک اند که بیش از سی–چهل خانه ندارند و ساکنان آن‌ها پیش از پیش این قریه‌ها را ترک کرده‌اند.

عملیات نظامی برای تصرف موصل آغاز شده‌است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:55 0:00

هر چند برخی نیروها به مسافت کمتر از سی کیلومتری اطراف موصل رسیده‌اند اما بازهم معلوم نیست که رسیدن آن‌ها به داخل این شهر که یک میلیون تن در آن زنده‌گی می‌کنند چه مدت زمانی را در بر خواهد گرفت.

گروه‌های امداد رسان از امکان خروج دسته جمعی غیر نظامیان از این شهر هشدار داده‌اند که شاید از گنجایش اردوگاه‌های که برای آن‌ها آماده شده‌است، بیشتر باشند.

موصل، دومین شهر بزرگ عراق در تابستان سال ۲۰۱۴ به تصرف گروه دولت اسلامی یا داعش درآمد.

چند هفته بعد از آن ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش از منبر یکی از مساجد این شهر تأسیس خلافت اسلامی در عراق و سوریه را اعلان کرد.

خارج ساختن موصل از چنگ دولت اسلامی یک ضربۀ محکم بر پیکر این گروه خواهد بود.

به دنبال پیشروی‌‎های چند ماه اخیر نیروهای عراق، گروه دولت اسلامی اکنون نیمی از مناطق را که قبلاً در این کشور زیر تصرف داشت از دست داده‌است.

حیدرالعبادی صدراعظم عراق وعده نمود که با آزاد ساختن موصل بساط گروه دولت اسلامی از عراق برچیده خواهد شد.

از سوی دیگر پیترکوک سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز دوشنبه در بارۀ اهمیت این عملیات چنین گفت:

پیترکوک سخنگوی وزارت دفاع امریکا
پیترکوک سخنگوی وزارت دفاع امریکا

" موصل بیش از یک نماد اهمیت دارد. همچنین موصل شهر بیش از یک میلیون تن است. داعش در دو سال گذشته با مردم این شهر روش وحشیانه داشته مرتکب جنایات وحشتناک شده‌است. این یک جنگ است برای آزاد ساختن صدها هزار عراقی بی‌گناه از چنگ داعش."

مقامات نظامی عراق می‌گویند، بیش از ۲۵ هزار سرباز عراقی و کُردی در عملیات خارج ساختن شهر موصل از چنگ داعش که از پنج استقامت آغاز شده‌است، سهم دارند.

XS
SM
MD
LG