لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

واشنگتن ایکزامینر: امریکا افغانستان را به حال خود بگذارد


شماری از رسانه‎های غربی مقالاتی را در مورد چگونگی نقش امریکا در جنگ افغانستان به نشر رسانیده‎اند.

واشنگتن ایکزامینر

نشریه واشنگتن ایکزامینر در شماره اخیرش مطلبی را به نشر رسانیده تحت عنوان وقت آنست است که ایالات متحده امریکا افغانستان را به حال خود بگذارد.

نشریه از پیشنهادی یاد کرده‎است که اخیرا از سوی یک گروه از متخصصین درمورد مشارکت دوامدار با افغانستان ارایه شد و افغانستان را جبهه کلیدی مبارزه وسیع علیه خشونت‎های تندروان در یک شرق میانه وسیع تر خواند.

این گروه که متشکل از جنرال ستنلی مککرستل و دیوید پتریوس قوماندانان اسبق قوای امریکا در افغانستان است گفته‎است، برای آن‎که از مبدل شدن دوباره افغانستان به پناهگاه سازمان‎های تروریستی جلوگیری کرد، به حضور درازمدت قوای امریکایی در افغانستان نیاز است، تا ثبات در منطقه یقینی گردد.

واشنگتن ایکزامینر می‎نویسد این قابل درک است که مقاماتی که تخصص شان با ستراتیژی فعلی ایالات متحده وابسته گی دارد با مشکل ناکامی را اعتراف می‎کنند ولی واقعیت این است که دلیل خوبی برای ماندن در افغانستان وجود ندارد.

به نوشته نشریه این مبحث که گویا در افغانستان باید ماند تا آن کشور دوباره پناهگاه تروریستان نشود به چندین دلیل صعیف است و روی این ترس میچرخد که گویا خروج نیروها منتج به برگشت طالبان و قبضه قدرت توسط آن‎ها خواهد شد.

ولی به نوشته واشنگتن ایکزامینر، با وجودی‎که طالبان تا ۲۰۰۱ از القاعده میزبانی می‎کردند، احتمال بسیار کم می‎رود که بار دیگر این کار را بکنند.

نشریه می‎نویسد، طالبان برای این کار شان شدیدا مجازات شدند.

واشنگتن پوست​

واشنگتن پوست در مطلبی در اشاره به حمله طالبان بر کمپ شوراب هلمند می‎نویسد که به گفته روزنامه، پولیس محلی در حال مغلوب شدن بود که مقامات افغان خواهان حمایت هوایی شدند.

واشنگتن پوست می‎نویسد در ظرف یک ساعت طیاره‎های بی پیلوت امریکایی در آسمان هلمند ظاهر شدند. به گفته نویسنده قوماندان امریکایی نمی‎دانست که افراد مسلح که در زمین می‎جنگیدند مخالفین بودند یا عساکر افغان.

به همین سبب به نوشته نویسنده، قوماندان امریکایی امر کرد که نزدیکی آن‎ها را هدف قرار دهد تا جنگجویان بدانند که امریکایی‎ها رسیدند.

به نوشته واشنگتن پوست حادثه سوم اکتوبر مثالی از حوادثی بود که در افغانستان رخ می‎دهند. به نوشته نشریه نقش، آینده امریکا در جنگ افغانستان موضوعی است که در بحث‎های کمپاین انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری امریکا توجه زیاد به آن صورت نگرفته‎است.

ولی نویسنده از قول یک عضو مرکز مطالعات امنیت ملی امریکا می‎نویسد که گفته‎است، در دسترس اداره جدید امریکا باید ستراتیژی گذاشته شود که نشان دهد باخت تدریجی دیگر بس است.

در این مقاله هلمند به حیث یکی از مراکز اصلی طالبان، تجارت هیرویین و جبهه خوانده شده‎است که حوادث در آن به شکل سمبولیک و خونین ادامه دارد.

واشنگتن پوست می‎نویسد ولایت هلمند که در آن عملیات قوای امریکایی بزرگترین عملیات نظامی دانسته می‎شود با آن‎هم گزارش‎ها می‎گویند که ۸۵ درصد خاک این ولایت در چنگ طالبان قرار دارد.

یک مشاور امریکایی نوشته‎است ما به یک بنداژ بسته در زخم شباهت داریم. واشنگتن پوست از قول یک مقام امریکایی نوشته که گفته است از سال ۲۰۰۹ به این‎طرف یعنی زمانی‎که رئیس جمهور اوباما سی هزار نیروی اضافی به افغانستان فرستاد، این کار بار بار تکرار شد و به همین دلیل قوای امریکایی مترددند که آیا وظیفه نیروهای افغان را برای شان انجام دهند یا این‎که در کنار یک اردوی توانا در حاشیه ایستاده و از آن‎ها نظارت کنند.

XS
SM
MD
LG