لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

نگرانی بی‌جا شده‎های داخلی در بلخ از نبود مساعدت‎های اولیه


بی‌جا شده‎های داخلی در بلخ از نبود کمک‎های مالی و سرپناه از سوی نهادهای مدد رسان و حکومت محلی بلخ شکایت دارند.

نظر به آمار رسمی، بیش از ۶ هزار خانواده بی‌جا شده‎ داخلی در بلخ وجود دارند که اکثر شان از نداشتن سرپناه و نبوده مواد اولیه نیز شکایت دارند.

شماری ازین بی‌جا شده‎ها در اثر نا امنی‎های فاریاب، سرپل، بغلان و کندز در بلخ شکایت می‎کنند که با نزدیک شدن موسم سرما هنوز هم مساعدت‎های لازم برای‌شان صورت نگرفته‎است.

قیس و جواد دو تن از بی‌جا شده‎ها می‎گویند:

"نا امنی‎ها سبب شده که صدها فامیل از ولسوالی‎های غورماچ، قیصار و پشتونکوت به بلخ بی‌جا شوند."

"در سرپل هم نا امنی زیاد است عملاً سه ولسوالی ما در دست طالبان قرار دارد، ما از خاطر نا امنی و این‎که که کشته نشویم به بلخ فراری شدیم و در این‌جا نیز کمک برای ما مهاجرین صورت نگرفته‎است."

بیش از ۵ هزار تن از اثر نا امنی‎های کندز نیز به بلخ بی‌جا شده‎اند.
بیش از ۵ هزار تن از اثر نا امنی‎های کندز نیز به بلخ بی‌جا شده‎اند.

​این بی‌جا شده‎گان شکایت دارند که حدود ۷۰۰ خانواده از ولایت فاریاب و بیش از ۶۰۰ خانواده دیگر از ولایت سرپل در جریان سال روان به دلیل نا امنی‎ها به بلخ کوچ کردند.

به قول از مقامات در ولایت بلخ که در جریان یک ماه گذشته بیش از ۵ هزار تن از اثر نا امنی‎های کندز نیز به بلخ بی‌جا شده‎اند.

صبور قادری رئیس اداره امور مهاجرین ولایت بلخ می‎گوید که آنان در تلاش شناسایی بی‌جا شده‎گان اند تا برای‌شان به موقع مساعدت‎های لازم را فراهم کنند.

قادری در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

"بیش از ۳۴۰۰ فامیل بی‌جا شده‎ نزد ما ثبت شده‌بود، اما بعد از حادثه کندز بیش از ۵ هزار تن به بلخ بی‌جا شدند و ما در تلاش آماده ساختن کمک برای آنان هستیم."

این در حالیست که هنوز هم نا امنی‌ها در فاریاب، بغلان و کندز ادامه داشته و به نظر آگاهان این مسئله آمار بی‌جا شده‎گان داخلی را افزایش خواهد داد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG