لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

بتاش: ظرف ۳ سال تغییر کلی در بخش ترانسپورت زمینی رونما خواهد شد


وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید، مشکلات ابتدایی فرا راه ترانسپورت زمینی در این کشور بر اساس یک پلان تا سه سال آینده حل خواهد شد.

اصلاحات ادارای، مسلکی سازی کارکنان، تطبیق برنامه‌های زیربنایی و جابجایی کادرهای مجرب از برنامه‌های سه ساله وزارت ترانسپورت افغانستان برای بهبود وضعیت ترانسپورت زمینی و ترانزیت این کشور است.

محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی ملکی روز سه شنبه حین سخنرانی در مراسم بزرگداشت از روز ملی ترانسپورت در کابل با آنکه چالش‌ها فرا راه ترانسپورت و ترانزیت را تائید کرد اما اطمینان داد که این مشکلات به زودی حل خواهد شد.

محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی ملکی افغانستان
محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی ملکی افغانستان

وی گفت:

"بر اساس استراتیژی ده ساله ترانسپورت پایدار در افغانستان، پلان تطبیقی برای سه سال آینده آماده شد، به مردم اطمینان می‌دهم که تا سه سال دیگر در این قسمت یک تغییر کلی رونما خواهد شد."

آقای بتاش می‌گوید، در قدم نخست برای حل مشکلات ترانسپورتی نیاز است تا زیربناها اعمار شده و بی‌نظمی‌های مدیریتی از میان برداشته شود.

در عین حال برخی از اشتراک کننده‌های این نشست این سخنان را غیر عملی خوانده می‌گویند، بهبود وضعیت ترانسپورت زمینی به عمل نیاز دارد نه سخن.

قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان
قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان

قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع بر نبود هماهنگی میان ادارات ذیربط بخش ترانسپورت انتقاد کرده گفت، اگر در پانزده سال گذشته در این بخش کار می‌شد، افغانستان در این راستا وضعیت بهتری می‌داشت.

به گفته وی، ترانسپورت، ترانزیت و تجارت با هم مرتبط بوده و تنها داشتن زیربناها، قوانین و پالیسی منظم، مدیریت ترانسپورت و ترانزیت می‌تواند این همه مشکلات را حل سازد.

در عین حال برخی از مسئولان شرکت‌های ترانسپورتی افغانستان نیز از مشکلات زیاد در مسیر شاهراه‌های افغانستان شکایت کرده می‌گویند که اگر به این چالش‌ها رسیده‌گی نشود فعالیت‌های شان را متوقف خواهد ساخت.

طلا محمد عثمانی مسئول اتحادیه شرکت‌های ترانسپورتی ولایات شرقی و نذیر احمد خلیل رئیس شرکت ترانسپورتی خاواک پنجشیر در مورد مشکلات‌شان به رادیو آزادی چنین گفتند:

"در مسیر همه شاهراه‌ها از موترداران پول غیر قانونی اخذ می‌کنند، با مسئولین تماس گرفتیم در پاسخ گفتند دستت تا اشرف غنی خلاص، توقف کن یا پول بده."

"مشکلات ترانسپورت زیاد است، دولت جز اینکه عایدات این شرکت‌ها را می‌گیرد اما عرضه خدمات به این سکتور ارائه نشده‌است."

در این حال وزارت ترانسپورت با آنکه این مشکلات را می‌پذیرد اما می‌گوید که در سه سال آینده اعمار ۱۳۰ ترمینل، ورکشاپ‌های معیاری، بیمه وسایط، جلوگیری از ورود تیل و پرزه‌جات بی‌کیفیت و مصون ساختن جاده‌ها می‌تواند تا حدی این مشکلات را حل سازد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG