لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

وزارت احیا و انکشاف دهات زمینه کار را برای ۲۹۵ هزار تن فراهم می‌کند


وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گوید که با راه اندازی پروژه‌های انکشافی و بازسازی با هزینه ۷.۲ میلیارد افغانی در ۱۹ ولایت این کشور، به ۲۹۵ هزار تن زمینه کار کوتاه مدت فراهم خواهد شد.

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه طی نشست خبری در کابل در مورد اهمیت این پروژه‌ها چنین گفت:

"در مراحل اول، دوم و سوم کاریابی که تا ماه مارچ ۲۰۱۷ ادامه پیدا می‌کند با تکمیل این روند در کاهش میزان بی‌کاری بخصوص در دهات افغانستان و بازسازی پروژه‌های انکشافی و تقویت زراعت در دهات و تغییر در زنده‌گی مردم این پروژه‌ها می‌تواند سهولت ایجاد کند."

اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان
اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان

​آقای رستمی گفت که این برنامه به هدف کاهش فقر و بی‌کاری در سال گذشته آغاز شد که در دو مرحله نخست آن از طریق ۴۱۰۰ پروژه انکشافی به ۲۳۸ هزار تن زمینه کار کوتاه مدت مساعد گردید.

مسئولین وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گویند، در کنار فراهم سازی زمینه‌های کاری، کیفیت پروژه‌ها نیز برای‌شان مهم بوده و از تطبیق آن نظارت کامل صورت خواهد گرفت.

بر اساس معلومات این وزارت، مرحله اول و دوم برنامه ملی کاریابی در ۱۵ ولایت عملی شده و مرحله سوم آن در ۱۹ ولایت دیگر تطبیق خواهد شد.

مسئولین وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گویند، از طریق این برنامه برای حدود پنجصد هزار تن زمینه کار کوتاه مدت و برای حدود شانزده هزار تن دیگر زمینه کار دایمی فراهم خواهد شد.

از سوی هم عبدالقادر جیلانی آگاه امور اقتصادی با استقبال از این تلاش‌ها می‌گوید که حکومت باید برای پروژه‌های که سبب فراهم شدن کار دایمی می‌گردد، تلاش نماید.

وی افزود:

"این پروژه‌های که در افغانستان تطبیق می‌شود همه ساله یک تعداد وظایف ایجاد می‌گردد اما متأسفانه این فرصت‌های کاری مؤقتی است و مسئولیت اجتماعی زیاد ضعیف است و نیاز‌های مردم خود را برآورده نمی‌توانیم عامل اساسی آن این است که ما روی برنامه‌های طویل‌المدت فکر نکرده‌ایم."

این در حالیست که همواره مردم از بی‌کاری و فقر اقتصادی شکایت داشته و دلیل عمده مهاجرت‌های اخیر جوانان افغان به خارج نیز در کنار ناامنی نبود زمینه‌های کاری در این کشور خوانده شده‌است.

آقای جیلانی گفت که حکومت افغانستان باید از مؤسسات غیر دولتی نیز خواهان همکاری شده و برای از بین بردن مشکل بی‌کاری در این کشور اقدامات عملی و اساسی کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG