لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۴۶

منبع: حکومت افغانستان و نماینده‌گان طالبان در قطر دیدار کرده‌اند


یک مقام ارشد حکومت افغانستان در صحبت با رادیو آزادی از سرگیری مذاکرات با گروه طالبان را تائید کرده گفت که مذاکرات صلح میان نماینده‎های حکومت افغانستان و طالبان صورت گرفته‎است.

این مقام که نخواست ازش نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت، مذاکرات میان نماینده‎های حکومت افغانستان و طالبان در دوحه مرکز قطر انجام شده‎است.

همزمان با این، روزنامه گاردین با افشای این خبر گفته‌است که نماینده‎های حکومت افغانستان و طالبان دو بار با هم در قطر دیده‎اند.

گاردین افزوده‌است که این ملاقات حدود دو هفته پیش و ماه گذشته صورت گرفته‎است و در آن ملا عبدالمنان اخند برادر ملا عمر رهبر پیشین طالبان اشتراک کرده‎است.

گاردین: در مذاکراتی‎که در اوایل ماه سپتمبر در قطر صورت گرفت ملا عبدالمنان با معصوم ستانکزی رو در رو گفتگو کرده‎است.
گاردین: در مذاکراتی‎که در اوایل ماه سپتمبر در قطر صورت گرفت ملا عبدالمنان با معصوم ستانکزی رو در رو گفتگو کرده‎است.

روزنامه گاردین به نقل از منابع طالبان نوشته‎است که در مذاکراتی‎که در اوایل ماه سپتمبر در قطر صورت گرفت، گفتگوها در فضای دوستانه انجام یافت و در آن ملا عبدالمنان برادر ملا عمر با معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان رو در رو گفتگو کرده‎است.

همچنان ملا عبدالمنان نیازی که خود را سخنگوی گروه انشعابی طالبان به رهبری ملا رسول معرفی می‎کند به رادیو آزادی گفت، گفتگوها میان گروه رقیب آن‎ها و نماینده‎های حکومت افغانستان در قطر صورت گرفته‎است.

به گفته او گروه طالبان به رهبری ملا رسول در این مذاکرات اشتراک نکرده‎است.

نیازی: بنا بر معلوماتی‎که از منابع طالبان در کویته و پشاور داریم این مذاکرات تائید شده‎است.
نیازی: بنا بر معلوماتی‎که از منابع طالبان در کویته و پشاور داریم این مذاکرات تائید شده‎است.

او افزود است:

"بلی این مذاکرات صورت گرفته‎است، مذاکرتی‎که از چندی به نام من می‎گفتند در حقیقت با عبدالمنان برادر ملا عمر صورت گرفته‎است و بنا بر معلوماتی‎که از منابع طالبان در کویته و پشاور داریم این مذاکرات تائید شده‎است."

یک عضو شورای کویته به گاردین گفته‌است که طالبان بدین باورند که مسئله افغانستان سه طرف دارد، امریکا، حکومت افغانستان و طالبان، در صورتی‎که این سه طرف به مذاکرات ادامه دهند، نتایج مثبت در قبال خواهد داشت.

به گفته این عضو شورای کویته، ملا عبدالمنان اخند از سوی گروه طالبان بخاطری به قطر فرستاده شده‎است که این گفتگوها مهم بوده و اشتراک او به حضور نظامی و سیاسی طالبان در این گفتگوها دلالت می‎کند.

بر اساس این گزارش، پاکستان در مذاکرات اخیر در قطر سهم نداشت.

گاردین به نقل از یک منبع غربی نوشته‎است که می‎گوید برخی از مقام‎های طالبان اخیراً از سوی استخبارات پاکستان در آن کشور بازداشت شدند و با بازداشت مقام‎های طالبان پاکستان می‎خواهد یکبار دیگر گفتگوهای صلح را در کنترول خود داشته باشد.

ملا عبدالمنان نانی یک عضو ارشد گروه طالبان به رهبری ملا هبت الله اخندزاده حدود ده روز پیش از شهر کویته پاکستان بازداشت شد.
ملا عبدالمنان نانی یک عضو ارشد گروه طالبان به رهبری ملا هبت الله اخندزاده حدود ده روز پیش از شهر کویته پاکستان بازداشت شد.

ملا عبدالمنان نانی یک عضو ارشد گروه طالبان به رهبری ملا هبت‌الله اخندزاده حدود ده روز پیش از شهر کویته پاکستان بازداشت شد.

ملا نانی مسئول مالی گروه طالبان است پیش از او، ملا صمد ثانی مسئول جلب و جذب این گروه نیز در کویته بازداشت شده‌بود.

یک‌تن از نزدیکان رئیس جمهور اشرف غنی به روزنامه گاردین گفته‌است که اعضای طالبان که در پاکستان بازداشت شده‎اند افراد نزدیک با ملا منصور رهبر پیشین طالبان اند و پاکستان شک دارد که آن‎ها در قتل ملا منصور که در یک حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در ایالت بلوچستان کشته شد، دست دارند.

گاردین نوشته‎است که ملا یعقوب پسر ملا عمر نیز عنقریب در مذاکرات قطر شرکت خواهد کرد.

قطر از سه سال بدین‌سو به نقطۀ تماس با طالبان مبدل شده‎است و طالبان در آنجا دفتر غیر رسمی هم دارند.

XS
SM
MD
LG