لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

فیصل: پادشاه عربستان متعهد به کمک در پروسۀ صلح افغانستان شد


سلمان بن عبدالعزیز ال سعود پادشاه عربستان سعودی به حکومت افغانستان وعده داد که در مذاکرات صلح با طالبان کمک خواهد کرد.

هرچند گفته نشده که عربستان سعودی تعهد میانجیگری در مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان را کرده‌است، اما پادشاه عربستان سعودی تأکید کرد که قبل از همه باید طالبان از جنگ دست بکشند.

او در جریان ملاقات با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان در ریاض در مورد امکانات صلح افغانستان صحبت کرده اظهار داشت که قبل از میانجیگری یک کشور سوم در تلاش‌های صلح افغانستان، طالبان باید برای قطع جنگ‌ها نیت خود را نشان بدهند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان شام گذشته به رادیو آزادی گفت، عبدالله عبدالله از عربستان سعودی خواست که از نفوذ خود در منطقه استفاده کرده و در مبارزه علیه تروریزم هماهنگی ایجاد نماید.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

جاوید فیصل افزود:

"پادشاه عربستان سعودی گفت، اگر طالبان خواهان صلح می‌باشند و برای صلح صداقت داشته باشند و نیت آنها برای صلح جدی باشد، آنها باید قبل آغاز هر نوع مذاکرات و یا میانجیگری یک کشور سومی از جنگ دست بکشند و از کشتن افغان‌ها خود داری کنند تا مشخص بسازند که نیت آنها برای صلح واقعی می‌باشد."

ملک سلمان بن عبدالعزیر ال سعود همچنان گفت، برای تأمین صلح در افغانستان، کابل و اسلام آباد باید برای بحران کنونی دیپلوماتیک خود یک راه حل خوب پیدا کنند و روابط آنان بهتر گردد.

جاوید فیصل افزود، آقای عبدالله با رئیس شورای همکاری خلیج هم در مورد صلح و امکانات آشتی با طالبان و بطور مشخص در مورد حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی صحبت کرد.

آقای فیصل افزود:

"در صحبت با منشی عمومی شورای همکاری خلیج این موضوع مطرح شد. رئیس اجرائیه افغانستان یاد آور شد که این ارگان باید کاری را انجام بدهد که منابع مالی تروریستان خشک شود. موضوع پاکستان هم یاد آوری شد و گفته شد که تروریستان از سوی پاکستان حمایت می‌شوند و ضرور است که این حمایت متوقف شود تا نه تنها در افغانستان بلکه در تمام منطقه ثبات حاکم شود و از تروریزم جلوگیری به عمل آید."

عربستان سعودی با پاکستان روابط نزدیک دارد. حکومت افغانستان به این باور است که اگر عربستان سعودی از پاکستان تقاضا کند پاکستان می‌تواند از نفوذ خود برای جلوگیری از فعالیت‌ گروه‌های مسلح بطور موثر کار بگیرد.

XS
SM
MD
LG