لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

اهالی کندز: طالبان مسلح هنوز هم در حومه‌های شهر حضور فعال دارند


هر چند با گذشت هر روز وضعِ امنیتی شهر کندز نسبتاً بهبود می‌یابد و مردم نیز سعی و تلاش دارند تا در این شهر جنگ زده دوباره زندگی را آغاز کنند و شماری از مردم در گوشه و کنار این شهر مصروف کارهای روزمره شان هستند، کندزیان می‌گویند که از سال گذشته به این‌سو این دومین بار است که این شهر به میدان داغ جنگ میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت مُبدل می‌شود، اما قربانی بیش‌تر این جنگ را غیر نظامیان می‌پردازند.

بر اساس گفتۀ‌های باشندگان کندز، آنان دل‌گرم نیستند تا در این شهر به فکر آرام و بدون نگرانی زندگی کنند، چون هم اکنون طالبان مسلح در حومه‌های شهر و در پُشت دروازه‌های شهر حضور گسترده‌ای فزیکی دارند.

شماری از باشندگان کندز
شماری از باشندگان کندز

شماری باشندگان این ولایت در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفتند که هنوز هم این شهر با حملاتِ احتمالی مخالفان مسلح حکومت رو به رو است.

دو تن از باشندگان این شهر در مورد چنین گفتند:

"اسم من نور آغاز است، وضعیت امنیتی شهر خوب نیست، به‌خاطری ‌که در داخل شهر دزدی‌های مسلحانه افزایش یافته و در حومه‌های شهر و هم‌چنان در داخل شهر فعالیت‌های تروریستی بیش‌تر شده، که این موضوع مردم را نسبت به آینده شان خیلی نگران ساخته است."

"سربلند استم، جنگ به دروازه‌های کندز رسیده و عامل تمامی این ناامنی‌ها و جنگ‌ها مسئولان محلی کندز هستند، چون مدیریت و ماموریت ندارند و این همه بدبختی‌ها از دست بی‌کیفایتی مسئولان محلی کندز بوجود آمده‌است."

بر بنیاد حرف‌های آنان، اگر حکومت مرکزی به اسرع وقت در خصوص وضعِ جاری کندز تصمیم جدی و قاطع نگیرد، بیش‌تر مردم به خاطر تأمین امنیت جان شان به دیگر ولایت‌های کشور کوچ خواهند کرد.

با این همه امرالدین ولی عضوی شورای ولایتی کندز با تائید گفتۀ‌های مردم افزود که دولت باید در قدم نخُست حومه‌های شهر را از وجود طالبان مسلح پاکسازی نماید تا جلو هر گونه تحرکات این گروه بالای مرکز کندز گرفته شود.

آقای ولی گفت:

" ببینید، فعلاً تنها شهر و دروازه‌های شهر در کنترول نیروهای دولتی قرار دارد، اما در چهار اطراف شهر مخالفان مسلح حکومت حضور فعال فزیکی دارند و تمامی قریه‌جات در کنترول آن‌ها قرار دارد."

از سوی هم اسدالله عمرخیل والی کندز به اهالی این ولایت اطمینان می‌دهد که هم اکنون عملیات تصفیوی نیروهای افغان بر ضد عناصر ضد دولتی در چهار اطراف این شهر جریان دارد.

آقای عمرخیل در این خصوص به رادیوآزادی گفت:

اسدالله عمرخیل والی کندز
اسدالله عمرخیل والی کندز

"ما از این جنگ تجربه حاصل کردیم که باید در آینده ما این گونه کار را تکرار نکنیم و بعد از این ما کوشش می‌کنیم که در قدم اول چهار اطراف شهر را از وجود دشمن پاکسازی کنیم و بعداً ولسوالی‌ها را تصفیه می‌کنیم."

شایان ذکر است، به روز دوشنبه ‌بتاریخ دوازدهم ماهِ میزان سالروان مخالفان مسلح حکومت از چندین استقامت بالای مرکز کندز حمله کردند که در نتیجه وارد شهر کندز شدند که پس از درگیری ده روزه این شهر به تسلط نیروهای دولتی درآمد که از اثر این درگیری‌ها به افراد ملکی هم خسارات مالی و هم جانی وارد گردید.

اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG