لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

تبصرۀ گاردین در مورد مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان


گاردین

روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود با اشاره به مسئلۀ مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان می‌نویسد، حدود دو هفته قبل و در ماه گذشته گفتگوهای مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان صورت گرفته است.

گرچه تا هنوز حکومت افغانستان و طالبان بطور رسمی این گفتگوها را تائید نکرده‌اند، اما روزنامۀ گاردین می‌نویسد که در این گفتگوها رئیس امینت ملی افغانستان و ملا منان آخند برادر ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان اشتراک داشته اند.

به نوشته روزنامۀ گاردین، این گفتگوهای سری دو بار در شهر دوحه صورت گرفته است.

در این شهر قبلاً در سال ۲۰۱۳ میلادی دفتر نمایندگی طالبان باز شد.

روزنامۀ گاردین با نقل قول از منابع طالبان می‌نویسد که ملا محمد یعقوب فرزند ملا محمد عمر نیز به این گفتگوها در دوحه خواهد پیوست.

به نوشته روزنامه، این گفتگوها در روزهای اخیر در حالی صورت گرفته است که طالبان حملات شان را در افغانستان تشدید بخشیده‌اند، اما حکومت کابل با وصف این حملات تلاش می‌کند برای حل منازعه در افغانستان یک راه حل سیاسی را بیابد و به سلسلۀ این تلاش‌ها با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار مصالحه کرد.

روزنامۀ گاردین می‌نویسد، تلاش‎های قبلی صلح با طالبان ناکام شده‌است.

گاردین نظر یک مقام نظامی غربی را در این مورد گرفته است که می‎گوید، از حملات طالبان بالای مراکز برخی ولایات افغانستان، معلوم می‎شود که این گروه حل نظامی را نسبت به راه حل سیاسی ترجیح می‌دهد.

در جریان نا امنی‎های جاری در افغانستان، اتحادیۀ خبرنگاران بدون سرحد در گزارشی که در نشریۀ این اتحادیه نشر شده از حکومت افغانستان خواسته است، بطور درست در مورد قضیۀ قتل خبرنگار افغان محمد یعقوب شرافت تحقیق کند.

محمد یعقوب شرافت خبرنگار تلویزیون ملی افغانستان شام یکشنبه در شهر قلات مرکز ولایت زابل توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد.

مسئول بخش آسیای اتحادیۀ خبرنگاران بدون سرحد می‌گوید:

"افغانستان یک محل خطرناک برای خبرنگاران است و ما از پولیس این کشور می‌خواهیم تا در مورد قتل محمد یعقوب شرافت تحقیق کند."

نشریه اتحادیۀ خبرنگاران بدون سرحد می‎نویسد، قبل از این حادثه در ماه جنوری سالجاری میلادی، محمد زبیر خاکسار ژورنالیست تلویزیون ملی افغانستان در ولایت ننگرهار کشته شد.

بعد هم در ماه جون همین سال فوتو ژورنالیست امریکایی دیوید جیلکی و ترجمانش ذبیح الله تمنا زمانی کشته شدند که به جنوب افغانستان سفر می‌کردند.

در نشریۀ اتحادیه خبرنگاران بدون سرحد گفته شده‌است که از سال ۲۰۰۱ میلادی که نیروهای امریکایی وارد افغانستان شدند تا اکنون حداقل ۲۷ خبرنگار در این کشور کشته شده‎اند.

XS
SM
MD
LG