لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

زنگ خطر برای امنیت بند سلما!


برخی از اعضای شورای ولایتی هرات می‎گویند که یک گروه از طالبان مسلح در اطراف بند سلما در هرات جابجا شده‎اند.

برخی از اعضای شورای ولایتی هرات می‎گویند، فردی بنام ملا عبدالرحمان که خود را قوماندان گروه طالبان معرفی کرده، همراه با دو صد تن از افراد مسلح در اطراف بند سلما در هرات مستقر شده‎اند.

سید عظیم کبرزانی یک عضو این شورا روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که باشنده‎های ساحات نزدیک بند سلما نیز از حضور این مخالفان مسلح ابراز نگرانی کرده‎اند.

آقای کبرزانی، این مسئله را بسیار نگران کننده و زنگ خطر برای بند سلما می‎داند.

قوماندان کندک محافظت بند سلما نیز تحرکات مخالفان مسلح دولت در فاصله‎های دورتر از این بند را می‎پذیرد.
قوماندان کندک محافظت بند سلما نیز تحرکات مخالفان مسلح دولت در فاصله‎های دورتر از این بند را می‎پذیرد.

وی افزود:

"متاسفانه کسی بنام ملا عبدالرحمان در آن‎جا همرا با دو صد تن آمده و خود را معرفی کرده که رئیس کمیسیون طالبان مسلح در حوزه جنوب غرب است، مردم عام با آنان همکار نیستند و این نقطه قوت است اما باید به عنوان زنگ خطر در نظر گرفته شود."

قوماندان کندک محافظت بند سلما نیز تحرکات مخالفان مسلح دولت در فاصله‎های دورتر از این بند را می‎پذیرد.

بر اساس برخی گزارش‎ها، یکی از دلایلی که بند سلما به تاخیر به بهره برداری سپرده شد نیز مسئله امنیت آن بود زیرا برخی افراد مخالف مسلح در سال‎های گذشته مانع کار در این پروژه می‎شدند.

پیش از بهره برداری این بند، گزارش‎ها زیادی از تحرکات مخالفان مسلح دولت در اطراف این بند بزرگ به نشر رسیده بود.

ریاست امنیت ملی افغانستان در آنزمان از کشف ۱۳۰۰ کیلو گرام مواد منفجره که گفته شده بود برای انهدام این بند انتقال شده بود، سخن گفته بود.

مقام‎های افغان نیز بارها گفته بودند که برخی کشورهای همسایه تلاش می‎کنند تا در برابر ساخت این بند که برای افغانستان اهمیت زیادی دارد سد واقع گردند.

منصور خالد قوماندان کندک محافظت بند سلما نیز تائید می‎کند که گروه‎های مخالف مسلح در فاصله دورتر از بند سلما حضور دارند و گاهی اوقات در ساحه غرب بالای برخی پوسته‎ها حملات را نیز انجام داده‎اند.

یک تعداد از گروه‎های مخالف مسلح دولت، در ساحه دره تخت که حدود ۴۰ کیلومتر از پروژه بند سلما فاصله دارد تجمع داشتند، مشخصا نزدیک پوسته‎های محافظتی که قریب بند سلما است تحرکات نشان نداده صرف طرف غرب پروژه که یکی از پوسته‎ها در کمربند اول ماست وقت ناوقت تحرکات داشته می‎باشند.

هم اکنون قطعه خاص امنیتی این بند را تامین می‎کند، کندک محافظت بند سلما اطمینان می‎دهد که امنیت بند سلما را به طور کامل تامین می‎کنند.

وزارت امور داخله افغانستان تحرکات دشمن در اطراف بند سلما را نه تائید و نه هم رد می‎کند اما می‎گوید که نیروهای امنیتی به هرنوع تهدید پاسخ خواهند داد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت افزود:

صدیقی: نیروهای امنیتی ما در قسمت تامین امنیت بند سلما تلاش‎های خود را انجام داده اند.
صدیقی: نیروهای امنیتی ما در قسمت تامین امنیت بند سلما تلاش‎های خود را انجام داده اند.

"نیروهای امنیتی ما در قسمت تامین امنیت بند سلما تلاش‎های خود را انجام داده اند و هرنوع تهدیداتی‎که در آن ساحات باشد، وظیفه نیروهای امنیتی است که تهدیدات را رفع کنند."

با این همه، شماری از اگاهان می‎گویند که پس از نزدیک شدن روابط افغانستان با هند، پاکستان و ایران هردو تلاش دارند تا موانع را در برابر بند سلما ایجاد کنند.

بشیر بیژن یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که حکومت باید به حفظ بند سلما و زیربناها توجه جدی کرده و نیروهای امنیتی بیشتر را برای تامین آن بگمارد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG