لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

نگرانی‌ها از استفاده سلاح کیمیاوی توسط داعش علیه نیروهای عراقی


برخی مقامات امریکایی ابراز نگرانی کرده‎اند که احتمال دارد شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در شهر موصل عراق در برابر نیروهای عراقی از اسلحه کیمیاوی استفاده کرده‎اند.

این مقامات پذیرفته‎اند که داعش برای ساختن اسلحه کیمیاوی امکانات محدود در اختیار دارد.

روی همین دلیل نیروهای امریکایی در مناطق جنگ بر ضد داعش، پارچه‎های مرمی و راکت‎ها را برای بررسی جمع آوری می‎کنند.

آژانس خبری رویترز از قول یک مقام امریکایی می‎نویسد که گفته‎است، عساکر آن‎ها به تاریخ پنجم اکتوبر در یک مورد خاص که جزئیات آن ارایه نشده، تائید کردند که شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی از گازات سلفر و مسترد استفاده کرده‎اند.

گازات سلفر و مسترد در صورت تماس پوست انسان را آبله می‎سازد، ولی مقدار کم آن کشنده نیست.
گازات سلفر و مسترد در صورت تماس پوست انسان را آبله می‎سازد، ولی مقدار کم آن کشنده نیست.

گازات سلفر و مسترد در صورت تماس پوست انسان را آبله می‎سازد، ولی مقدار کم آن کشنده نیست.
یک مقام امریکایی به آژانس خبری رویترز گفته‎است، داعش قبل از این نیز جنایات سنگین را مرتکب شده و از نورم‎های بین المللی تخطی کرده‎است، بناً غیر مترقبه نخواهد بود که از اسلحه کیمیاوی هم استفاده کند.

داعش در عراق بالای نیروهای امنیتی این کشور حمله کرده‎اند، اما حملات را بر نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا انجام نداده‎اند.

در حال حاضر حدود پنج‎هزار نظامی امریکایی در عراق مستقر اند که حداقل صد تن آن‎ها با نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگان کرد در عملیات نظامی برای تصرف موصل همکاری می‎کنند.

در عملیات نظامی تصرف موصل عساکر امریکایی به نیروهای عراقی و پیشمرگان کرد مشورت داده و حملات هوایی نیروهای ایتلاف را بر مواضع شورشیان هماهنگ ساخته و رهنمایی می‎کنند.

ولی با آن‎هم مقامات امریکایی می‎گویند نیروهای این کشور به خطوط مقدم جبهه در موصل اعزام نشده‎اند.

آزادی شهر موصل می‎تواند شکست داعش در عراق محسوب شود.
آزادی شهر موصل می‎تواند شکست داعش در عراق محسوب شود.

ایالات متحده امریکا می‎گوید، باور ندارد که داعش اسلحه کیمیاوی ساخته باشد و با استفاده از اسلحه عادی در شهر موصل در برابر نیروهای عراقی و ملیشه‎های کرد، مقاومت می‎کند.

آزادی شهر موصل می‎تواند شکست داعش در عراق محسوب شود، اما احتمال جنگ‎های فرقوی در این شهر بین گروه‎های نیز وجود دارد که بعد از سقوط صدام حسین با هم جنگیده‎اند.

بارک اوباما رئیس جمهود امریکا روز سه شنبه در قصر سفید به خبرنگاران گفت، احتمال دارد حدود یک ملیون تن در اثر جنگ در شهر موصل گیر مانده باشند.

به گفته وی موجودیت افراد ملکی در موصل، برای نیروهای عراقی خارج ساختن داعش را از این شهر مشکل ساخته‎است.

مقامات اداره بین المللی مهاجرت روز سه شنبه از این‎که احتمال دارد داعش در موصل از افراد ملکی به حیث سپر انسانی استفاده کند، ابراز نگرانی کردند.

توماس ویسس مسئول اداره بین المللی مهاجرت در امور عراق همچنان ابراز نگرانی کرده گفته‎است، احتمال استفاده اسلحه کیمیاوی نیز توسط داعش وجود دارد که بیشترین قربانیان آن اطفال خواهند بود.

XS
SM
MD
LG