لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۴

وزارت خارجه: ۷مین نشست ریکا سال آینده در ترکمنستان برگزار می‌شود


وزارت امور خارجه افغانستان می‎گوید هفتمین کنفرانس ریکا یا همکاری‎های اقتصادی منطقوی برای افغانستان سال آینده در ترکمنستان برگزار خواهد شد.

این وزارت می‎گوید که ریکا در زمینه همکاری‎های اقتصادی که به محوریت و مالکیت افغانستان می‎چرخد، نقش مهم دارد.

مسئولان این وزارت روز چهار شنبه در نشست ارایه گزارش سالانه ریکا گفتند که با توجه به نشست‎های قبلی باید آماده‎گی کامل برای این نشست اتخاذ شود.

پیش از این مقام‎های افغان گفته‎اند ریکا به مالکیت و محوریت افغانستان یک پروسه اقتصادی منطقوی مهم‎است.

مسئولان در نشست ارایه گزارش سالانه ریکا که نماینده‎های برخی سفارتخانه‎ها نیز دعوت شده بود گفتند که برخی پروژه‎های مهم در سطح منطقه برای افغانستان عملی شده اما بسنده نیست.

عادله راز معاون همکاری‎های اقتصادی این وزارت در حاشیه این نشست به رادیو آزادی گفت که با کشورهای منطقه نشست‎ها آغاز شدهتا برای هفتمین کنفرانس ریکا که به میزبانی ترکمنستان برگزار می‎شود، آماده‎گی کامل اتخاذ شود.

راز: ما آماده‎گی کنفرانس ریکای هفتم را داریم.
راز: ما آماده‎گی کنفرانس ریکای هفتم را داریم.

وی افزود:

" ما آماده‎گی کنفرانس ریکای هفتم را داریم و امروز مجلسی‎که بود ما را پور سال گذشته را با همکاران شریک ساختیم و در پهلویش اقدامات بعدی که حکومت افغانستان به خاطر ریکای موفق چی می‎تواند داشته باشد و از همه مهتر این‎که ما خواستیم همراه کشورهای منطقه که همکار ما هستند این موضوعات را شریک بسازیم."

ششمین کنفرانس ریکا یا همکاری‎های اقتصادی منطقه یی برای افغانستان سال گذشته در کابل برگزار شده بود که در آن حدود هفتاد کشور و سازمان جهانی اشتراک کرده بودند.

در این کنفرانس بیشتر تاکید افغانستان روی احیای راه ابریشم و برخی پروژه‎های دیگر اقتصادی بود.

برای تحکیم روابط اقتصادی افغانستان و کشورهای منطقه، نخستین کنفرانس ریکا در سال ۲۰۰۵ برگزار شد که مالکیت و محوریت آن به افغانستان تعلق می‎گیرد.

تا حال اسلام آباد، دهلی نو و دوشنبه میزبان نشست ریکا بوده‎اند.
تا حال اسلام آباد، دهلی نو و دوشنبه میزبان نشست ریکا بوده‎اند.

تا حال اسلام آباد، دهلی نو و دوشنبه میزبان نشست ریکا بوده‎اند.

صدیق ساحل رئیس مرکز مطالعات و ستراتیژیک سیاسی افغانستان می‎گوید، هرچند برای پیشرفت اقتصادی اراده وجود دارد اما در افغانستان برخی موانع موجود است که نمی‎توان بیشتر به آن باورمند بود.

او افزود:

" در مجموع صلح و ثبات در افغانستان متضمن تحکیم پایه‎های زیر بنا‎های اقتصادی و تحقق برنامه‎های اقتصادی از طرف کشورهای دوست است که این برای افغانستان بسیار مفید است."

وزارت خارجه افغانستان به این باور است که کاسا یک‎هزار، چابهار، تاپی و راه لاجورد پروژه‎های اند که افغانستان بخش عمده آن است و این پروژه‎ها می‎تواند در تقویت اقتصاد منطقه نقش عمده را بازی کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG