لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

حقمل: تلاش می‌شود تا مدیریت مکاتب دخترانه به زنان سپرده شود


برخی از اعضای کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی ولسی جرگه عملی شدن برنامه سپردن مدیریت مکاتب دخترانه به زنان را در رفع مشکلات در مکاتب مؤثر می‌دانند.

حمیرا ایوبی یک عضو این کمیسیون روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی از این اقدام ستایش کرده از حکومت خواست تا در زمینه با جدیت عمل کند:

"اگر واقعاً قلباً اینها تعهد داشته باشند اینرا باید جداً پیگیری کنند من به حیث یک زن و نماینده زن افغانستان تأکید می‌کنم که وزارت معارف این مسئله را جدی بگیرد اگر صد درصد نتوانند عملی سازند حداقل ۵۰ یا ۶۰ درصد عملی کنند و به همین شکل سال به سال می‌توانند این برنامه را در سراسر افغانستان صد درصد عملی سازند."

این در حالیست که مقام های وزارت معارف گفته اند که تلاش می‌شود تا مدیریت تمامی مکاتب دخترانه در افغانستان، به زنان سپرده شود.

کبیر حقمل رئیس نشرات این وزارت به رادیو آزادی گفت این تلاش ها از گذشته جریان داشته و اکنون یکبار دیگر به تمامی مسئولین در ولایات تأکید شده تا حد امکان بست مدیریت مکاتب دخترانه را به زنان اختصاص دهند:

حقمل: اکنون یکبار دیگر به تمامی مسئولین در ولایات تأکید شده تا حد امکان بست مدیریت مکاتب دخترانه را به زنان اختصاص دهند.
حقمل: اکنون یکبار دیگر به تمامی مسئولین در ولایات تأکید شده تا حد امکان بست مدیریت مکاتب دخترانه را به زنان اختصاص دهند.

"تأکید ما در مکتوبی نو که به ولایات فرستاده ایم اینست که این پروسه سرعت بیابد و عملی شود و یکبار دیگر به اینها فهمانده شد که زنان معلمی را که توانایی مدیریت بهتر را دارند به حیث مدیران تعیین کنند و آنان را در این بست ها بیاورند."

آقای حقمل هدف این اقدام را حل برخی حساسیت های فرهنگی و بلند بردن سطح مشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌های مکاتب خواند.

در کنار عدم پرسونل زن در مکاتب دخترانه، کمبود معلمین مسلکی زن، محروم ماندن دختران در برخی ولایات از آموزش، مسدود بودن تعداد از مکاتب در مناطق نا امن، نبود ساختمان های معیاری و کمبود کتب درسی از مشکلات عمده سر راه توسعه تعلیم در افغانستان خوانده می‌شود.

از سوی هم با آنکه شماری از فعالان مدنی زن انکشاف متوازن در بخش معارف را گام مهم می‌دانند اما می‌گویند که وزارت معارف قبل از سپردن این مسئولیت باید کدر ها را آموزش دهد.

متعلمین اناث
متعلمین اناث

مقدس اتلوال عضو پیشین مرکز تعلیمی زنان به رادیو آزادی گفت توجه به جنسیت در بخش گماشتن افراد در پسُت های مدیریتی، نباید از ظرفیت ها قربانی بگیرد:

"تعداد مکاتب اناثیه در سراسر افغانستان به حدی نیست که ما نتوانیم برای آن کدر بدهیم، اما هر کار نیاز به استعداد دارد، هر کس نمی‌تواند یک اداره کننده خوب باشد باید برای پیشرفت انکشاف مهارت اداره برای آنان ورکشاپ ها و کورس های آموزشی مخصوص را آماده بسازند."

از سوی هم صدیق پتمن معین سابق وزارت معارف می‌گوید در صورت که تمامی اعضای مکاتب دخترانه زن باشند، شاگردان از احساس مصئونیت بهتری برخوردار خواهند بود.

اما وی گفت اگر روی بلند بردن ظرفیت های زنان در این عرصه کار نشود معارف افغانستان نمی‌تواند در این زمینه دستآورد های مثبت داشته باشد.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG