لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

هند با اعمار بندهای آب به پاکستان جواب دیپلوماتیک می‌دهد


آب دریاهای همالیا روابط پیچیده و بحرانی هند و پاکستان را به یک مرحله حساستر می‎کشاند.

صدر اعظم هند اکنون می‎خواهد از این آب بحیث یک وسیله دیگر منزوی کننده پاکستان استفاده کند.

هند در نظر دارد که در مورد پیمان سال ۱۹۶۰ آب دریای سند با پاکستان تجدید نظر نماید که به گفته تحلیلگران ضربه کشنده برای پاکستان خواهد بود.

هند در حالی که هنوز تاثیرات حمله اخیر بر کشمیر را که ۱۹ عسکر در آن کشته شد، حس می‎کند، تصمیم گرفته‎است از ساختن بندهای آب بحیث یک بدیل دپلوماتیک بجای عمل نظامی علیه پاکستان استفاده کند.

مودی: آب و خون نمی‎توانند همزمان جریان داشته باشد.
مودی: آب و خون نمی‎توانند همزمان جریان داشته باشد.

صدراعظم هند نریندرا مودی که می‎خواهد آب را یک وسیله مهم سیاست خارجی خود بسازد اظهار داشت:

"آب و خون نمی‎توانند همزمان جریان داشته باشد."

یعنی اگر خونریزی متوقف نشود، جریان آب متوقف خواهد شد.

برنامه هند برای تجدید نظر در مورد پیمان سال ۱۹۶۰ دریای سند مساوات را در معادله بازی قدرت در منطقه تغییر خواهد داد.

یک تحلیلگر امور سیاسی حسن عسکری رضوی گفته‎است که هر تغییر در عرضه آب به پاکستان عواقب فلاکتبار در این کشور خواهد داشت.

او افزود با در نظر داشت این‎که سه بر چهار بخش ۱۹۲ میلیون نفوس پاکستان برای پیشبرد حیات و آب اشامیدنی به ذخیره آب رود سند وابسته می‎باشند، اقدامی برای جلوگیری از جریان آب شبکه زراعت این کشور را که ستون فقرات اقتصاد آن بشمار می‎رود، به مشکل رو به رو خواهد ساخت.

اداره آذوقه و مواد خوراکی ملل متحد تخمین می‎کند که محصولات زراعتی ۲۴ درصد درآمد ناخالص داخلی پاکستان را تشکیل می‎دهد و ۹۵ درصد زراعت این کشور به مجراهای آب رود سند وابسته می‎باشد.

هرچند این معلوم نیست که هند می‎خواهد کاملا پیمان سال ۱۹۶۰ را لغو کند، اما پاکستان می‎گوید اگر هند در این راستا قدم بردارد، آن را یک اقدام جنگ طلبانه می‎شمارد.

ملل متحد: محصولات زراعتی ۲۴ درصد درآمد ناخالص داخلی پاکستان را تشکیل می‎دهد و ۹۵ درصد زراعت این کشور به مجراهای آب رود سند وابسته می‎باشد.
ملل متحد: محصولات زراعتی ۲۴ درصد درآمد ناخالص داخلی پاکستان را تشکیل می‎دهد و ۹۵ درصد زراعت این کشور به مجراهای آب رود سند وابسته می‎باشد.

ویکرم سود رئیس سابق استخبارات خارجی هند می‎گوید هیچ چیزی بیشتر از دورنمای قطع آب به ایالت پنجاب از سوی هند، رهبران نظامی پاکستان را نگران نمی‎سازد زیرا این عمل نا آرامی سیاسی را در پنجاب دامن خواهد زد. پنجاب از یک سو بزرگترین تولید کننده محصولات زراعتی می‎باشد و علاوه بر آن اکثریت رهبران نظامی پاکستان در این ایالت بود و باش دارند.

سود می‎گوید هند در نظر ندارد که پیمان سال ۱۹۶۰ را کاملا از بین ببرد، ولی یک تغییر جزئی در آن می تواند تاثیر بزرگ بر پاکستان داشته باشد.

در هند حدود ۶۰۰ میلیون تن به کمبود آب مواجه‎اند، در حالی که ۸۰ درصد آب دریاهای که از هند می‎گذرند به پاکستان می‎روند و صرف ۲۰ فیصد آن در هند استفاده می‎شود.

صدر اعظم هند اکنون می‎خواهد با اعمار بندهای آب مسیر این دریاها را تغییر بدهد.

نشریه بلوم برگ از قول کاشناسان می‎نویسد که گفته‎اند برنامه‎های هند برای ساختن بندهای نو آب باید اول به بانک جهانی پیشنهاد شود.

علاوه بر آن در شرایط فعلی هند نمی‎تواند جریان آب را به پاکستان ببندد زیرا امکانات ذخیره آن را ندارد.

یک مقام بانک جهانی اظهار نموده‎است که هند و پاکستان هردو چنین نشان داده‎اند که فعلا این پیمان را رعایت می‎کنند.

XS
SM
MD
LG