لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

غورزنگ: اعلام آتش بس با حزب اسلامی سبب صلح دایمی در کشور خواهد شد


پس از صدور فرامین رئیس جمهور در باره اعلام آتش بس نیروهای امنیتی با افراد حزب اسلامی و ایجاد کمیته مشترک، دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اظهار خوشبینی کرده‌است که این کار زمینه ایجاد صلح پایدار را در افغانستان مساعد خواهد ساخت.

تواب غورزنگ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی به روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، ادغام افراد حزب اسلامی و بیرون کشیدن نام رهبر این حزب از لیست سیاه سازمان ملل متحد عملی خواهد شد.

تواب غورزنگ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورزنگ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

وی گفت:

"با تطبیق این توافق‌نامه و با اعلام آتش بس که از طرف رئیس صاحب جمهور طی فرمانی به نیروهای امنیتی افغان دستور دادند تا آتش بس کنند با اعضای حزب اسلامی امیدوار هستیم که برای صلح پایدار زمینه فراهم شود."

حزب اسلامی و حکومت افغانستان اوایل ماه جاری توافق‌نامه صلح را به امضا رساندند.

بر اساس این توافق‌نامه رئیس جمهور افغانستان با صدور فرامین دستور آتش بس و ادغام افراد حزب اسلامی را داد.

محمد امین کریم عضو کمیته مشترک تطبیق توافق‌نامه صلح به رادیو آزادی گفت، این حزب در ۲۸ ولایت افغانستان جبهه جنگی دارد که در تمام آن آتش بس پا برجاست.

به گفته آقای کریم، در صورت نیاز بخشِ از افراد این حزب به نیروهای امنیتی مدغم خواهند شد.

محمد امین کریم عضو کمیته مشترک تطبیق توافق‌نامه صلح
محمد امین کریم عضو کمیته مشترک تطبیق توافق‌نامه صلح

وی افزود:

"این برنامه از طریق کمیسیون مشترک اجرایی که برای این کار تدویر می‌شود انجام خواهد یافت، چگونگی و زمان اش توسط کمیسیون اعلان خواهد شد، اینکه چه زمانی و چگونه این نیرو ها ادغام یا جذب یا مدغم می‌شوند توسط کمیسیون بنابر اقتضای شرایط و منطقه تعیین خواهد شد."

پیش از این قوماندان های حزب اسلامی در بغلان به رادیو آزادی گفته بودند که آنان جبهات شان پا برجاست اما در تمام این جبهات آتش بس به میان آمده‌است.

میرویس یکی از این قوماندانان گفته بود که تا هنوز هم زمینه رفت و آمد نیروهای دولتی به ساحات تحت کنترول شان فراهم نشده‌است.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG