لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۹

اشرف غنی: هر مقامی که سوی زنان به چشم بد نگاه کند، برکنار میشود


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

در حالیکه آزار و اذیت جنسی یکی از موانع در برابر کار زنان در افغانستان به حساب می‌آید، رئیس جمهور اشرف غنی هشدار داده‌است که اگر وزیر، رئیس و یا هر مقام دیگری به سوی زنان به چشم بَد نگاه کنند، فوراً برکنار خواهند شد.

محمد اشرف غنی اطمینان داده‌است که هیچگونه تعلل در تعهدات حکومت در راستای زنان صورت نخواهد گرفت.

آقای غنی که شام دیروز در پایان برنامۀ تحت عنوان "رهبری متحول برای زنان در مقام‌های بلند دولتی" در ارگ صحبت می‌کرد گفت که نیاز است تا یک فضای اعتماد و احترام میان زن و مرد وجود داشته باشد.

در همین حال ثریا صبحرنگ یک کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که به اساس یک بررسی این کمیسیون آزار و اذیت زنان در ادارات دولتی و محیط‌ های تحصیلی این کشور به اشکال و انواع مختلف وجود دارد.

اما خانم صحبرنگ به روز جمعه به رادیو آزادی گفت که این قضایا انعکاس پیدا نمی‌کنند و عمدتاًشکایتی صورت نمی‌گیرد.

صبحرنگ: آزار و اذیت زنان در ادارات دولتی و محیط‌ های تحصیلی به اشکال و انواع مختلف وجود دارد.
صبحرنگ: آزار و اذیت زنان در ادارات دولتی و محیط‌ های تحصیلی به اشکال و انواع مختلف وجود دارد.

وی گفت:

" چون آنها می‌دانند که اگر شکایت کنند وظیفه خود را از دست می‌دهند و ممانعت از سوی خانواده‌ها زیاد می‌شود. هیچ کس از رئیس و یا آمر خود شکایت نمی‌کند پس درین صورت با برطرفی افراد این مشکل حل نمی‌شود و بیشتر باید کاری شود که ذهنیت جامعه نسبت به زنان باید تغییر کند. امیدوارم که این صحبت رئیس جمهور به شکل اخطاریه باشد به کسانیکه دست به همچو اعمال می‌زنند و در عین زمان یک عمل پیشگیرانه باشد."

در همین حال آمنه احمدی رئیس مالیه دهندگان متوسط وزارت مالیه در پایان برنامۀ رهبری متحول برای زنان در مقام‌های بلند دولتی گفته است که کار‌های بیشتری برای حفظ وقار و آبروی زنان انجام شود.

خانم احمدی افزوده است که یک تیم نظارتی توظیف شود تا وضعیت زنانِ را که در بَست‌‌های پایین در وزارت‌ها کار می‌کنند بررسی کند و آنانیکه به گفته او باعث آزار و اذیت زنان می‌شوند، مجازات گردند.

از سوی دیگر شبکه زنان افغان می‌گوید که آزار و اذیت از عوامل اساسی در مقابل کار زنان در افغانستان است.

حسینا صافی رئیس این شبکه به رادیو آزادی گفت که همچو موارد باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی افزود:

" همین حرفِ را که رئیس صاحب جمهور گفته تعقیب شود و اسناد ارایه گردد. اگر یک کسی مثلاً خانم‌ها را احترام کرد او را تشویق بکنیم و از وی تشکری نماییم و همچنان اگر یک کسی را می‌بینیم که خانم‌ها را آزار می‌دهد و طبعاً اگر او را تعقیب می‌کنیم و مجازات می‌شود این کار به خانم ها که ترس از آزار و اذیت در ادارات دارند و عاملین آن تعقیب نمی‌شوند امیدواری پیدا می‌نماید و همچنان کسانیکه آزار و اذیت می‌کنند نزد آنها هم ترس ایجاد می‌شود که مبادا مجازات شوند."

پانزده سال پیش پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان زمینه برای کار و فعالیت، آموزش و تحصیل زنان فراهم شد.

اما به اساس گزارش‌ها در نتیجه آنچه آزار و اذیت زنان در ادارات به خصوص نهاد‌های دولتی در افغانستان خوانده می‌شود تعدادی از زنان درین کشور از کار دست کشیده‌اند و برخی از زنان با این پدیده همچنان رو به رو بوده و از آن رنج می‌برند.

فعالان و مدافعین حقوق زنان در افغانستان از حکومت این کشور می‌خواهند برای جلوگیری از آزار و اذیت زنان در ادارات دولتی و نهاد‌های آموزشی و تحصیلی و ایجاد فضای مصون کاری و آموزشی به زنان، اقدامات جدی را روی دست بگیرد.

XS
SM
MD
LG