لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

مردان مسلح اهدافی را در شهر کرکوک عراق مورد حمله قرار دادند


Iraq -- Kurdish forces take up position at the site of an attack by Islamic State militants in Kirkuk, October 21, 2016
Iraq -- Kurdish forces take up position at the site of an attack by Islamic State militants in Kirkuk, October 21, 2016

مردان مسلح مجهز با مواد انفجاری بر اهدافی در داخل و بیرون شهر کرکوک در شمال عراق حمله کردند.

مقامات امنیتی شهر کرکوک در شمال عراق می‌گویند، مردان مسلح و حمله کنندگان انتحاری دیروز ساختمان‌های دولتی را در داخل و همچنان تأسیسات برق را در حومه شهر کرکوک مورد حمله قرار دادند.

گزارش‌ها می‎گویند، در نتیجه این حملات حداقل ۱۸ تن کشته شدند. در جمع کشته شده‌‌ها سیزده کارمند تأسیسات برق به شمول چهار کارمند تخنیکی ایرانی شامل می‌باشند.

مقامات امنیتی شهر کرکوک می‌گویند، در این حملات ده تن از مهاجمین نیز کشته شدند.

نجم الدین کریم والی کرکوک می‌گوید، جنگجویان کردی و قوای مبارزه با دهشت افگنی عراق کنترول شهر را در دست دارند.

وزارت امور خارجه ایران در یک اعلامیه این حملات را محکوم کرده است. خبر گزاری رسمی ایران گفت، در اثر این حملات سه کارمند دیگر ایرانی که در تأسیسات برق کار می‌کردند، زخمی شده اند.

شهر کرکوک که دومین شهر بزرگ عراق به شمار می‌رود، در ۱۷۰ کیلومتری موصل موقعیت دارد. شهر که نیروهای نظامی عراق از روز دوشنبه به این سو، برای بارپس گیری آن از دست جنگجویان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش، عملیات وسیع نظامی را آغاز کرده‌اند.

قوای نظامی عراق روز پنجشنبه شهر بارتیلا در پانزده کیلومتری موصل را تصرف کردند. شهرک که از لحاظ تاریخی عیسوی نشین می‌باشد.

طالب شغاتی یک جنرال قوای نظامی عراق دیروز زنگ کلیسا را در این شهرک به صدا در آورد.

از سوی دیگر، آیت الله علی سیستانی یکی از رهبران مذهبی شیعه عراق از عساکر و نیروهای نظامی این کشور که بر علیه داعش می‌جنگند، خواست تا مصونیت افراد ملکی را در نظر بگیرند. اکثریت باشنده‌های شهر موصل را سنی‌ها تشکیل می‌دهند.

عبدال مهدی الکربلایی دیروز در خطابه روز جمعه در شهر کربلا گفت:

"امروز ما بار دیگر بر عساکر عزیز و گرامی عراق روی این مسئله تأکید می‌کنیم. طوریکه قبلاً هم تأکید کرده‎ایم. این خیلی ضروری است تا در باره مصونیت غیر نظامیان تدابیر جدی اتحاذ شوند که در منطقۀ جنگ گیرمانده‌اند."

سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرده که جنگجویان داعش در مقابله با عملیات جاری در این شهر امکان دارد از مردمان ملکی به حیث سپر استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG