لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

علمای دین: عاملین انفجار مسجد جامع هرات شناسایی و مجازات شوند


علمای دین در غرب افغانستان حکومت را متهم به بی توجهی در قبال علما و مساجد کردند.

این انتقادات در پی سوء قصد بر جان مولوی خداداد صالح رئیس شورای علمای حوزه غرب افغانستان در جریان نماز جمعه در مسجد جامع بزرگ شهر هرات صورت گرفته است.

علمای دین در غرب افغانستان طی یک نشست از حکومت افغانستان خواستند تا هر چه زود تر عاملین این رویداد را شناسایی و مجازات کند در غیر آن به اعتراضات شان ادامه خواهند داد.

سوء قصد بر جان مولوی خداداد صالح رئیس شورای علما در غرب افغانستان، صدای اعتراض عالمان دین علیه حکومت افغانستان را بلند کرده‌است.

رئیس شورای علما در غرب افغانستان روز گذشته در جریان ادای نماز جمعه از یک سوء قصد جان بسلامت برد.

این حادثه واکنش تند عالمان دین در ولایت هرات را برانگیخته است.

به حدی که مولوی محمد کبابیانی معاون شورای علما در حوزه غرب، حکومت را به سهل انگاری در قبال علمای دین و مساجد متهم کرده گفت:

"از کم توجهی دولت نسبت به علما و نسبت به مساجد شکایت داریم و خواهان این هستیم که مقامات مسئول درک مسئولیت را بیشتر بنمایند و حرمت که شایسته و بایسته اهل علم است را انجام دهند. پس مقامات مسئول در این بخش در حفظ جان علما، در حرمت کردن به اماکن مقدس در آینده توجه کنند."

اعضای شورای علما نسبت به این قضیه به شدت خشمگین هستند.

مولوی سیدآقا خطیب زاده رئیس شورای علما در ولسوالی گذره می‌گوید، در صورتیکه حکومت افغانستان عاملین این حادثه را گرفتارنکند، دست از اعتراضات شان بر نخواهند داشت.

وی افزود:

"از مقامات عالی کشور به خصوص مقامات ولایت هرات تقاضامندیم که عاملین این قضیه را دستگیر نموده و به پنجه قانون و عدالت بسپارند. در غیر این صورت ما علمای حوزه غرب کشور آرام نخواهیم نشست، حلقوم و حنجره دشمنان دین و اسلام را شکافته و دادخواهی خود را در همه جا ادامه خواهیم داد."

روز جمعه افراد ناشناس مقدارمواد انفجاری را در منبر مسجد جامع بزرگ شهر هرات جابجا کرده بودند تا مولوی خداداد صالح رئیس شورای علما در غرب افغانستان را از بین ببرند. اما این حادثه بدون تلفات جانی پایان یافت.

مولوی خداداد صالح از نفوذ گسترده در میان عالمان دینی و مردم در غرب افغانستان برخوردار است.

آقای صالح از دو سال به اینسو دست کم پنج بار مورد سوء قصد قرار گرفته است ولی تاکنون از گرفتاری عاملان آن از سوی نیروهای امنیتی خبری نیست.

حالا اعضای شورای علما در غرب افغانستان هشدار می‌دهند که اگر حکومت افغانستان در گرفتاری عاملان این رویداد اقدام فوری نکند حمایت علمای دین را از دست خواهد داد.

اما جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید تحقیقات نیروهای امنیتی بخاطر گرفتاری عاملین این حادثه آغاز شده‌است.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG