لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

جشنوارۀ فلم زنان هرات با نمایش مستند "ضرب‎های سرکش" پایان یافت


پارادایس
پارادایس

جشنواره بین‌المللی فلم زنان هرات با نمایش مستند "ضرب‌های سرکش"، ساخت رادیو آزادی پایان یافت.

"ضرب‌های سرکش" یکی از مستندهای رادیو آزادی در مورد زنده‌گی یک زوج رپ خوان است که در این جشنواره به نمایش گذاشته شد.

این مستند، زنده‌گی پارادایس یک دختر افغان که همواره در آهنگ هایش از بی عدالتی، خشونت و تبعیض فریاد می‌زند را به تصویر کشیده تا همه بدانند که مبارزه برای کسب حقوق زنان در افغانستان چه قدر دشوار است.

مریم صالحی، فوتو ژورنالیست و یکی از اشتراک کنندگان این جشنواره مستند "ضرب‌های سرکش" را جز واقعیت‌های جامعه خوانده گفت که این مستند می‌تواند در وضعیت زنان افغان تغییر وارد کند.

وی افزود:
"تعدادی از مردها را در این جشنواره دیدم که به حرف‌های که پارادایس در روی پرده می‌گفت، افسوس کرده و منحیث یک مردم مشکلات اش را حس می‌کردند و من فکر می‌کنم که این حس با گذشت زمان تغییر مثبت خواهد داشت."

خانم صالحی می‌افزاید که همچون مستندها و فلم ها باید در همه جا به نمایش گذاشته شود تا مردها در افغانستان با دیدن آن پند گرفته و در برخورد شان با زنان تغییر بیآورند.

جشنواره بین‌المللی فلم زنان هرات برای حمایت از سینمای افغانستان و به وجود آوردن گفتمان مسایل حقوق زن و تساوی جنسیتی در باغ بابر کابل راه اندازی شد.

این جشنواره که روز چهارشنبه آغاز شد در سه روز ده ها مستند و فلم های افغانی و بین‌المللی را در مورد حقوق زن به نمایش گذاشت که ضرب‌های سرکش یکی از برگزیده‌های این جشنواره بود.

مستند ضرب‌های سرکش در سال ۲۰۱۵ به کارگردانی امید مرزبان خبرنگار و مجری برنامه زیر آسمان کبود رادیو آزادی تهیه شد و پس از نمایش در شهر پراک جمهوری چک، برای بار دوم در کابل به نمایش گذاشته شد.

سید هاشم سعیدی و محمد یحی دو تن از بیننده‌های این مستند می‌گویند که مبارزه برای تامین حقوق زنان باید ادامه یابد:

"فلم های خوبی بود از آنجمله مستند این زوج رپ خوان، به نظر من پیام آن این است که زندگی را نباید سخت گرفت."

"این مشکل کوچک نیست باید علیه آن مبارزه کرد، مردم را قناعت داد و فرهنگ را باید تغییر دهیم."

عزت الله بری یکی از آگاهان مسایل اجتماعی افغان در صحبت با رادیو آزادی گفت، زنان افغان همواره قربانی خشونت ها بوده اند و به گفته آنان فلم و مستند می تواند تاثیرات منفی همچون خشونت ها بالای خانواده را به همه واضح سازد تا آنان از این کار دست بردارند.

آقای بری از سینماگران خواست تا این فعالیت های شان را گسترش داده و فلم های ساخته شان را به دسترس مردم قرار دهند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG