لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

زاخیلوال: طالبان در گفتگوهای صلح استقلالیت ندارند


سفیر افغانستان در اسلام آباد می‎گوید، بحث و گفتگو روی زندانیان و پناهجویان افغان وظیفه هیئت طالبان نیست که به پاکستان سفر کرده‎اند، بلکه سفر این هیت نشان می‎دهد که طالبان برای گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان توان و استقلالیت مذاکره را ندارند.

حضرت عمر زاخیلوال در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که رهبران طالبان از دفتر سیاسی آن‎ها در قطر و شهر کویته پاکستان به اسلام آباد گرد هم آمده‎اند.

وی می گوید، سفر نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر به پاکستان نشان دهنده آن است که این گروه توان و استقلالیت در گفتگوهای صلح را ندارد.

زاخیلوال که شام دیروز با رادیو آزادی صحبت می‎کرد، با تائید اینکه که عده از نماینده‎گان طالبان از دفتر سیاسی آن‎ها در قطر و تعدادی هم از شهر کویته پاکستان به اسلام آباد آمده‎اند، گفت که طالبان آنچه را که هدف سفر شان مذاکره با مقامات پاکستانی روی مشکلات زندانیان و پناهجویان بیان می‎کنند، وطفیه آن‎ها نیست، بلکه این نشان می‎دهد، که آن‎ها در گفتگوها استقلالیت ندارند.

زاخیلوال: طالبان از خود استقلالیت ندارند، خصوصاً تصمیم گیری در مورد صلح افغانستان.
زاخیلوال: طالبان از خود استقلالیت ندارند، خصوصاً تصمیم گیری در مورد صلح افغانستان.

وی افزود:

"طالبان از خود استقلالیت ندارند، خصوصاً تصمیم گیری در مورد صلح افغانستان، امکان دارد اراده داشته باشند، ولی تصمیم مستقلی را که آن‎ها می‎خواهند، گرفته نمی‎توانند و دلیل آن این است که تاثیرات بالای تحریک طالبان از بیرون خیلی زیاد است."

زاخیلوال در ادامه صحبت خود، پاکستان را شدیداً انتقاد کرد که چرا حکومت افغانستان را از سفر نماینده‎گان طالبان و مذاکرات با آن‎ها با خبر نمی‎سازد.

همزمان با این ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‎کند، در صحبت باخبرگزاری‎های بین المللی تائید کرده که یک هیئت آن‎ها از دوحه به اسلام آباد رفته‎است.

به گفته وی این هیئت قرار است در باره زندانیان طالب و پناهجویان گفتگو کند. اما مذاکره روی گفتگوهای صلح را مطرح نکرده‎است.

سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان دیروز در صحبت با رادیو آزادی در مورد سفر اخیر رهبران طالبان به پاکستان ابراز بی خبری کرد و تاکید نمود که حکومت افغانستان و نماینده‎گان طالبان در قطر گفتگوهای مهمی داشتند.

عزیز: گزارش‎ها در این مورد را ملاحظه کردم اما نمی‎توانم تائید کنم، زیرا من در مورد تفصیل این خبر اگاهی ندارم.
عزیز: گزارش‎ها در این مورد را ملاحظه کردم اما نمی‎توانم تائید کنم، زیرا من در مورد تفصیل این خبر اگاهی ندارم.

او افزود:

"گزارش‎ها در این مورد را ملاحظه کردم. اما نمی‎توانم تائید کنم، زیرا من در مورد تفصیل این خبر اگاهی ندارم. همه با طالبان تماس دارند تا آن‎ها را به گفتگو تشویق نمایند. اما امکان دارد که ارتباطات با آن‎ها قایم شده باشد. فکر می‎کنم که مهمترین مسایل در قطر مطرح شده باشد."

ضمناً، یک منبع حکومتی به رادیو آزادی موضوع گفتگوی حکومت افغانستان با طالبان را در قطر تائید کرده‎است.

از سوی دیگر، نشریه دان چاپ پاکستان در یک مقاله به نقل از یک مقام ارشد امنیتیگفته‎است که بین نماینده‎گان طالبان و مقامات پاکستانی مذاکرات تازه صورت گرفته‎است.

به گفته این مقام، پاکستان برای تامین صلح در کشور همسایه افغانستان نقش خود را ادا می‎کند.

از سوی هم، یک منبع طالبان در قطر به رادیو آزادی گفته‎است، مولوی شهاب الدین دلاور، مولوی جان محمد مدنی و ملا عبدالسلام در ترکیب هیئت شامل اند که از دوحه پایتخت قطر به اسلام آباد سفر کرده‎است.

اما فیض محمد زلاند کار شناس امور سیاسی افغانستان می‎گوید، نماینده‎گان طالبان به خاطری به پاکستان رفته‎اند تا در مورد گفتگوهای اخیر شان با مقامات حکومت افغانستان و امریکا مشوره نمایند و همچنان سرنوشت زندانیان خود را مشخص سازند.

XS
SM
MD
LG