لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

فیروز: کمپاین تشخیص و تداوی سرطان ثدیه در کشور راه اندازی شد


وزارت صحت عامه افغانستان کمپاین آگاهی دهی را به هدف تشخیص و تداوی سرطان ثدیه در این کشور راه اندازی کرد.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان می‌گوید که به اساس گزارش سازمان صحی جهان، سالانه حدود ۲۰ هزار تن در افغانستان مبتلا به سرطان می‌گردند.

آقای فیروز روز یکشنبه در کابل در آغاز کمپاین آگاهی دهی به هدف تشخیص و تداوی واقعات سرطان های ثدیه در این کشور گفت که از این میان حدود ۳۵۰۰ زن در افغانستان به سرطان ثدیه مبتلا گردیده که ۱۷۰۰ تن شان جان می‌دهند.

به گفته آقای فیروز، وزارت صحت عامه تلاش دارد تا با بلند بردن آگاهی عامه میزان این بیماری را نزد زنان کاهش دهد:

فیروز: سالانه حدود ۲۰ هزار تن در افغانستان مبتلا به سرطان می‌گردند.
فیروز: سالانه حدود ۲۰ هزار تن در افغانستان مبتلا به سرطان می‌گردند.

"وزارت صحت عامه افغانستان به اساس استراتیژی ملی صحت باروری خویش متعهد است تا واقعات ناشی از سرطان های ثدیه و عنق رحم را از طریق بلند بردن سطح آگاهی مردم بخصوص آگاهی خانم ها در مورد سرطان ها و تقویت دانش و مهارت های عرضه کننده‌گان خدمات صحی را در مورد تشخیص و احتمالات آن، سرطان را کاهش دهد."

آقای فیروز وزن زیاد، عدم فعالیت فزیکی، نوشیدن مشروبات الکولی، اشعه مضره، سن بلند و نگرفتن حمل را از عمده ترین عوامل خطر مبتلا به سرطان ثدیه عنوان کرد.

وزیر صحت عامه افغانستان گفت که اگر سرطان ثدیه به موقع تشخیص گردد قابل تداوی بوده و خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

پیدا شدن غده ها در سینه و زیر بغل و تغییر رنگ سینه از علایم عمده بیماری سرطان سینه می‌باشد که بیمار باید با دیدن این علایم نزد داکتر مراجعه کند.

شینکی کروخیل عضو ولسی جرگه که خودش نیز مبتلا به سرطان ثدیه بود، نبود مراکز برای تشخیص و تداوی سرطان را دلیل افزایش این بیماری می‌داند.

وی در این نشست ابراز امیدواری کرد که بنیاد جدیدی که در زمینه مبارزه با سرطان در افغانستان ایجاد شده بتواند این بیماری را در داخل کشور درمان کند:

کروخیل: نبود مراکز برای تشخیص و تداوی سرطان دلیل افزایش این بیماری است.
کروخیل: نبود مراکز برای تشخیص و تداوی سرطان دلیل افزایش این بیماری است.

"بنیاد مبارزه علیه سرطان افغانستان یک آدرس خواهد بود که بعد از این مبارزه را دوام دهند و با وزارت صحت همکاری کند تا باشد که یک خدمات معیاری انشاءالله تا چند سال آینده داشته باشیم و ما شاهد این باشیم که در افغانستان مریض تشخیص، عملیات کموتراپی و هم تداوی با اشعه شود."

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که سرطان یکی از بیماری های غیر ساری بوده که سالانه جان ۳۸ میلیون تن را در جهان می‌گیرد.

در این حال فرهاد دریا آواز خوان مشهور افغان که در این کمپاین اشتراک داشت گفت که مرد سالاری در افغانستان سبب شده تا زنان که به سرطان ثدیه یا سینه مبتلا می‌گردند نتوانند بیماری شان را اظهار کنند:

دریا: مرد سالاری در افغانستان سبب شده تا زنان که به سرطان ثدیه مبتلا می‌گردند نتوانند بیماری شان را اظهار کنند.
دریا: مرد سالاری در افغانستان سبب شده تا زنان که به سرطان ثدیه مبتلا می‌گردند نتوانند بیماری شان را اظهار کنند.

"مشکل افغانستان تنها نبود امکانات صحی نیست بلکه مشکل در اینجا بزرگتر از اینست و آن چالش یا مشکل از درون خانواده آغاز می‌شود زن در خانواده از حمایت روانی مرد برخوردار نیست."

در این حال وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که در سال جاری توانسته اند تا به همکاری بنیاد مبارزه با سرطان در افغانستان مرکز تشخیص سرطان را در شفاخانه جمهوریت کابل ایجاد کند.

به اساس معلومات این وزارت قرار است تا هفته آینده مرکز تشخیص و تداوی سرطان به همکاری ایتالیا در شفاخانه استقلال کابل نیز به بهره برداری سپرده شود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG