لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

افغانستان

حکیمی: وزارت‌ها ۶۵ درصد بودجه انکشافی شان را مصرف نکرده‌اند

وزیر مالیه افغانستان می‌گوید که وزارت ها تا کنون نتوانسته اند ۶۵ درصد بودجه انکشافی شان را به مصرف برسانند.

اکلیل حکیمی امروز در نشست عمومی مشرانو جرگه گفت، در حالیکه دو ماه به پایان سال مالی باقی مانده مصرف بودجه به این پیمانه قابل تأسف است:

"۳۵ درصد بودجه انکشافی به مصرف رسیده امروز که دو ماه دیگر به اخیر سال مالی ما مانده، این جای تأسف است."

آقای حکیمی می‌گوید، وزارت های که بودجه تخصیص یافته شان را به مصرف نرسانیده اند باید در مورد شان تصمیم گرفته شود.

وزارت مالیه در حالی روی عدم مصرف بودجه انکشافی سخن می‌زند که ولسی جرگه نیز پیش از این برخی وزارت ها را به همین علت مورد انتقاد قرار داده‌است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

مرکز خبرنگاران افغانستان خواهان آزادی سه خبرنگار شد که در خوست بازداشت شده اند

تصویر از صفحه مرکز خبرنگاران افغانستان
تصویر از صفحه مرکز خبرنگاران افغانستان

مرکز خبرنگاران افغان خواهان آزادی فوری سه خبرنگاری شد که در ولایت خوست دستگیر شده اند.

اسماعیل سعادت خبرنگار رادیو ناز، وحیدالله معصوم خبرنگار رادیو اقراء و احسان الله تسل خبرنگار رادیو صدای مردم حوالی ساعت ده روز دوشنبه از سوی ریاست امر بالمعروف و نهی از منکر این ولایت احضار شده و بعد توقیف شدند.

در گزارشی که مرکز خبرنگاران افغان در ویبسایت خود به نشر رسانده آمده است که این سه خبرنگار به اتهام نشر موسیقی و بر قرار کردن ارتباط تلفونی با شنونده گان زن دستگیر شده اند.

امیرخان متقی با یک هیئت مالیزیایی در کابل دیدار کرد

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

یک هیئت حکومت مالیزیا امروز در کابل با امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان ملاقات کرد.

در این ملاقات هیئت مالیزیا تعهد نمود که کولالامپور به دیپلوماتهای افغان کورسهای تعلیمی فراهم می کند.

داتو شازلینا یک عضو هیئت مالیزیا گفت کشورش متعهد است که به دیپلوماتهای افغان کورسهای کوتاه مدت مهیا بسازد و همچنان در فراهم ساختن کورسهای مسلکی در بخش های تکنالوژی معلوماتی و محاسبه و رشد برای مامورین افغان و تنظیم برنامه های مسلکی باآنها همکاری خواهد کرد.

هیئت بلند رتبه مالیزیا به شمول مقامات وزارت های خارجه ، داخله و دفاع و همچنان مشاورین صدر اعظم این کشور اند که به هدف دیدار با مقامات طالبان به کابل سفر کرده اند.

در جریان کمتر از ده روز بیشتر از ۷ هزار مهاجر افغان از پاکستان اخراج شده اند

روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان
روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان

با وصف تقاضای یک تعداد ادارات بین المللی حقوق بشر از پاکستان که پناهجویان افغان را با زور از خاک خود خارج نکند، روند اخراج همچنان ادامه دارد.

نظر به احصایه های که دیروز ۲۳ اپریل به نشر رسیده از ۱۳ تا ۲۲ ماه اپریل هفت هزار و چهل و یک افغان از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

حکومت پاکستان در ماه نومبر سال گذشته مرحله اول اخراج افغانها را از این کشور آغاز کرد که تا حال تقریبا ۵۴۳ هزار افغان را از خاک خود بیرون کرده است.

سه طفل در نتیجه انفجار یک سرگلوله در کندهار، جان باختند

ولایت کندهار در نقشه افغانستان
ولایت کندهار در نقشه افغانستان

مقامات محلی در کندهار می گویند که در نتیجه انفجار یک سرگلوله سابقه در ولسوالی معروف این ولایت سه طفل کشته شده اند.

ریاست مبارزه با حوادث در کندهار دیروز طی اعلامیه گفت که این حادثه در ناحیه هفتم ولسوالی معروف زمانی رخداد که یک مرمی سابقه در کوه ، جای که پنج کودک بازی می کردند، انفجار کرد.

نظر به اعلامیه دو طفل دیگر در این حادثه زخمی شدند.

وزارت رسیده گی به حوادث حکومت طالبان روز ۱۵ ماه حمل گفته بود که در سه ماه گذشته در نتیجه انفجار مهمات منفجر ناشده ۳۷ نفر کشته و ۷۱ نفر دیگر زخمی شده اند.

یک محکمه در امریکا درخواست برای به چالش کشیدن تحریم مقامات سابق حکومت افغانستان را رد کرد: گلوبل سنکشنز

میر رحمان رحمانی رئیس پیشین مجلس نماینده گان افغانستان
میر رحمان رحمانی رئیس پیشین مجلس نماینده گان افغانستان

یک وبسایت حقوقی بریتانیایی خبر داده است که محکمه ای ناحیه کلمبیا در ایالات متحده درخواست برای به چالش کشیدن اعلام قبلی دو نهاد حکومت ایالات متحده در مورد میر رحمان رحمانی رئیس سابق ولسی جرگه جمهوری مخلوع افغانستان، پسرش و نیز نهادهای مربوط به آنان را رد کرده است.

وبسایت گلوبل سنکشنز روز سه شنبه، ۲۳ اپریل، در این مورد یک سند قضایی مورخ ۱۹ اپریل را نیز ضمیمه کرده است. این وبسایت تحریم های جهانی به شمول تحریم هایی را که ایالات متحده وضع می کند، پوشش می دهد.

اما از سند قضایی ضمیمه شده بر می آید که این قضیه به پایان نرسیده است و روند قضایی ادامه خواهد یافت.

پیش از این، وزارت خزانه داری ایالات متحده در بیانیه ای در یازدهم دسامبر سال ۲۰۲۳ بر میر رحمان رحمانی، پسرش اجمل رحمانی و نیز ۴۴ نهاد مرتبط به آنان به دلیل آنچه دخالت در فساد فراملی خوانده بود، تحریم وضع کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز در عین تاریخ در بخشی از بیانیه مفصلش درباره ترویج حسابدهی و مقابله با فساد در جهان رحمانی ها را به "دزدی میلیون ها دالر از قراردادهای مواد سوخت که از سوی حکومت ایالات متحده تمویل می شد،" متهم کرد

اما در آن زمان، میر رحمان رحمانی در اعلامیه مشترک در صفحه فیس بوک خود نوشت که اتهامات امریکا علیه خود و پسرش را "کاملا رد می کنند."

فساد اداری از معضلات بزرگ در جمهوری مخلوع افغانستان خوانده می شد.

تصحیح: در این خبر برخی معلومات تازه که در خبر قبلی تذکر نیافته بود، گنجانده شده است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به حفاظت از آثار باستانی ساحه عینک لوگر تاکید کرد

ساحه معدن مس عینک در ولایت لوگر که بیرق چین نیز در آن مشاهده میشود
ساحه معدن مس عینک در ولایت لوگر که بیرق چین نیز در آن مشاهده میشود

وزیر اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان می گوید که با تطبیق پروژه استخراج مس عینک از آثار باستانی در ساحه معدن، باید حفاظت شود.

آژانس خبری باختر در کنترل طالبان روزسه شنبه(۲۳ اپریل) در شبکۀ ایکس(تویتر سابق)، نوشته که مولوی خیرالله خیر خواه سرپرست این وزارت به روز سه شنبه در ملاقات با سونگ ون بینگ رئیس شرکت چینی که استخراج مس عینک با آن قرار داده شده، روی حفاظت از آثار باستانی در حین کاوش، تاکید کرده است.

سونگ ون بینگ نیز اطمینان داده که آنها تلاش می کنند تا پروژه میس عینک به گونه ای اجرا شود که آثار فرهنگی آسیب نبیند.

پروژۀ استخراج مس عینک در زمان جمهوری مخلوع افغانستان نیز با شرکت چینی ( ام سی سی ) قرار داده شده بود، اما تطبیق آن به دلیل موجودیت یک شهرک باستانی در ساحۀ معدن، با تاخیر مواجه شد.

امیر خان متقی بار دیگر مخالفت خود را با تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان ابراز کرد

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان در دیدار با نماینده روسیه بار دیگر مخالفت خود را با تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان اعلام کرد.

متقی و ضمیر کابلوف به روز سه شنبه در کابل دیدار کردند.

وزارت امور خارجه طالبان از قول متقی گفته که با سازمان ملل متحد در حال گفتگو هستند و بعد از وضاحت کامل در مورد نشست آینده در شهر دوحه پایتخت قطر موقف خود را اعلام خواهند کرد.

سازمان ملل متحد در نظر دارد تا نمایندۀ ویژه ای را به افغانستان بفرستد تا بتواند با مقامات طالبان در مورد خواست های جهان مستقیم صحبت کند و نقش هماهنگ کننده را ایفا کند.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه گفته که توافق مقامات طالبان باید در بارۀ هر نشستی در مورد افغانستان دایر می شود، اتخاذ شود. کابلوف توصیه کرده که جهان باید تماس خود را با طالبان، بر اساس مکانیزم های دوجانبه، نه چندجانبه، حفظ کند.

نماینده ویژه روسیه برای افغانستان با سراج الدین حقانی در کابل دیدار کرد

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان و سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان امروز باهم دیدار کردند.

وزارت داخله حکومت طالبان در شبکه ایکس، توییتر سابق نوشته است که روابط دوجانبه میان افغانستان و روسیه و مسائل امنیتی و سیاسی در منطقه از مسائل مورد بحث میان دو طرف بود.

روسیه در اوایل ماه روان میلادی گفت که با طالبان کار می کند تا آن ها را از لیست سازمان های تروریستی مسکو بیرون کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمتری پیسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت به شکلی از اشکال باید تماس با طالبان را حفظ کنند.

دیمتری پیسکوف چند روز پس از حمله مسلحانه بر تالار کنسرت در مسکو در باره احتمال حذف شدن طالبان از لیست سازمان های تروریستی مسکو سخن گفت.

گروه دولت اسلامی معروف به داعش، رقیب طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفته است.

سازمان ملل: به صد ها لاری هر روز به مناطق مختلف افغانستان مواد خوراکی انتقال میدهند

کاروان لاری های برنامه غذایی جهان که مواد کمکی را به مناطق مختلف افغانستان انتقال می دهند
کاروان لاری های برنامه غذایی جهان که مواد کمکی را به مناطق مختلف افغانستان انتقال می دهند

برنامه جهانی غذا، WFP، در ادامه کمک رسانی به نیازمندان در افغانستان می گوید که هر روز صد ها لاری مواد غذایی برای نجات زندگی مردم در این کشور، مواد غذایی را به مناطق مختلف انتقال می دهند.

بخش افغانستان این برنامه امروز سه شنبه (۲۳ اپریل )در صفحه ایکس یا توییتر سابق نوشته که هر ماه حدود ۳۰۰ لاری در سرک های در افغانستان رفت و آمد می کنند و برای نجات بیش از نیم میلیون نفر ، مواد غذایی می رسانند.

به گفته ای این برنامه ملل متحد، یک لاری مواد برای ۳۲۵ خانواده مواد غذایی می رساند.

اداره هماهنگی کمک های بشردوستانه سازمان ملل می گوید که ۲۳ میلیون افغان در سال ۲۰۲۴ به کمک نیاز دارند.

گزارش سالانهٔ وزارت خارجه امریکا به وضعیت حقوق بشری در افغانستان تمرکز کرده است

طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند که این مسئله در گزارش سالانه وزارت خارجه ایالات متحده نیز با جزییات انعکاس یافته است.
طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند که این مسئله در گزارش سالانه وزارت خارجه ایالات متحده نیز با جزییات انعکاس یافته است.

وزارت خارجه امریکا میگوید در گزارش سالانه خود دربارۀ وضعیت حقوق بشر در جهان توجه خاصی به حقوق زنان در افغانستان داشته است.

گزارش وزارت خارجه امریکا دربارۀ حقوق بشر درسال ۲۰۲۳ به جوانب مختلف نقض حقوق زنان افغان پرداخته و خاطرنشان می کند که فرمان های طالبان دسترسی زنان به تحصیل و کار را بیشتر محدود کرده و عملاً نقش آنها را به طور فزاینده ای به امور خانگی محدود کرده است.

وزارت خارجه امریکا می گوید که درطول یکسال گذشته هیچ یکی از فرامین طالبان درمورد محدود کردن آموزش وکار دختران و زنان تغییر نکرده و نرمتر نشده است. اما برعکس طالبان فرامین جدیدی را صادر کرده اند که با قوانین زمان جمهوریت وتعهدات بین المللی افغانستان درتضاد است.

گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا به موارد قتل های فراقانونی ، اختطاف، شکنجه وتوقیف های خودسرانه نیز اشاره می کند.

حکومت طالبان هنوز دربارۀ این گزارش وزارت خارجه امریکا واکنش نشان نداده اما قبلا گفته که حقوق اتباع کشور درچهارچوب شریعت اسلامی تامین شده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG