لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

مدل اقتصادی کوریای جنوبی به محصلین افغان رائه شد


مدل اقتصادی کوریای جنوبی در افغانستان در یک سمینار به برخی از محصلین افغان ارائه گردید.

این مدل روز یکشنبه در یک سمینار به میزبانی پوهنتون خصوصی دنیا، در حضور سفیر کوریایی جنوبی در کابل با شماری از محصلین و جوانان پیشکش گردید.

سفیر کوریای جنوبی در کابل گفت کشور آن‎ها نیز در گذشته مانند افغانستان با مشکلات اقتصادی مواجه بود اما با تلاش‎های مردم این معضل تا حدی حل گردید.

از سوی هم رئیس پوهنتون یومف سویس می‎گوید راه اندازی این گونه سمینارها جوانان را تشویق به پیشرفت می‎کند.

در سمینار مدل اقتصادی در موارد مختلف کوریایی جنوبی صحبت شد اما موضوع مهم این بود که چگونه این کشور توانست خود را با سایر کشورهای رقیب خود برابر سازد.

هون: راه اندازی این سمینارها می‎تواند برای جوانان افغان موثر واقع شود و آنان می‎توانند نقش قابل ملاحظه را برای پیشرفت کشور خود بازی نمایند.
هون: راه اندازی این سمینارها می‎تواند برای جوانان افغان موثر واقع شود و آنان می‎توانند نقش قابل ملاحظه را برای پیشرفت کشور خود بازی نمایند.

چیین کی هون سفیر کوریایی جنوبی در کابل در این سمینار گفت:

"راه اندازی این سمینارها می‎تواند برای جوانان افغان موثر واقع شود و آنان می‎توانند نقش قابل ملاحظه را برای پیشرفت کشور خود بازی نمایند."

آقای هون می‎گوید اگر جوانان افغان سمینارهای آنان را تعقیب و عملی نمایند مطمین است که افغانستان در بخش‎های مختلف پیشرفت‎های خوبی خواهد داشت.

در این حال سید مخدوم رهین رئیس پوهنتون یومف سویس افغانستان به رادیو آزادی گفت با راه اندازی همچو سمینارها جوانان می‎آموزند که کشورهای که در میدان‎های جنگ بودند چگونه پیشرفت کردند.

رهین: ما باید تلاش کنیم تا از تجارب آنان در کشور خود نیز استفاده نماییم.
رهین: ما باید تلاش کنیم تا از تجارب آنان در کشور خود نیز استفاده نماییم.

وی افزود:

"این برای جوانان ما که در همچو سمنیارها سهم بگیرند و مانند کشور جنگ زده کوریا پس از تلاش‎های بسیار پیشرفت قابل ملاحظه کرد، برای ما درس بیشتر دارد.

ما باید تلاش کنیم تا از تجارب آنان در کشور خود نیز استفاده نماییم. "

آقای رهین افزود جوانان افغان باید مسیر کشورهای را تعقیب نماید که در بخش اقتصادی و تعلیمی ترقی کرده و حالا خود کفا شده‎اند.

کارشناسان اقتصادی با وجود این‎که مدل اقتصادی کوریایی جنوبی را برای افغانستان، موثر می‎خوانند اما می‎گویند که وضعیت اقتصادی این کشور با سایر کشورها تا حدی متفاوت است.

مدل اقتصادی کوریای جنوبی به محصلین افغان رائه شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:49 0:00

عبدالقادر جیلانی یکی از این کارشناسان در این مورد می‎گوید:

"کوریایی جنوبی از جمله کشورهای بود که در مقایسه با افغانستان مشکالت بیشتر داشت اگر ما آن را با افغانستان مقایسه نمایم، در این جا فساد به اوج خود رسیده، اما ما می‎توانیم از مدل اقتصادی کوریایی جنوبی کار بگیریم."

آقای جیلانی می‎گوید افغانستان هم اکنون در وضعیت امنیتی خوب نیست و این کشور را با چالش‎های جدی روبرو کرده‎است.

به گفته وی برخی پروژه‎های اساسی که همین اکنون کار آن ادامه دارد و یاهم تکمیل شده‎اند نیز با تهدیدات امنیتی روبرو می‎باشد.

حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG