لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۵

ولسی جرگه: حکومت برای مبارزه با اعتیاد پالیسی مشخص ندارد


ولسی جرگه افغانستان از افزایش شماری معتادین مواد مخدر در کشور ابراز نگرانی می‌کند.

این جرگه برای دریافت راه حل به این معضل روز دوشنبه مقامات وزارت داخله، صحت عامه و مبارزه با مواد مخدر را استجواب کرد.

نعمت الله غفاری معاون دوم این جرگه که رهبری نشست عمومی روز دوشنبه را بر عهده داشت بالای حکومت انتقاد کرده گفت که ارگان های ذیربط برای مبارزه با اعتیاد پالیسی واحد و مشخص ندارند.

وی گفت:

"یک پالیسی مشخص برای مبارزه با اعتیاد، پالیسی که همه ارگان‌ها ذیدخل در جلوگیری و مبارزه با اعتیاد به آن عمل کنند ظاهراً وجود ندارد."

نظر به سروی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، شمار افراد معتاد در افغانستان به بیشتر از سه میلیون تن می‌رسد که زنان و اطفال نیز شامل آن است.

نماینده‌های مردم در ولسی جرگه می‌گویند که شمار معتادین به مواد مخدر با گذشت هر روز افزایش می‌یابد.

حبیبه سادات می‌گوید، اگر حکومت به موقع برای تداوی معتادین عمل نکند این مسئله بحران بشری را به وجود خواهد آورد.

وی گفت:

"تعداد معتادین به حدی افزایش یافته که در تمام جاده ها و همه خرابه ها به نظر می‌آیند، هرویین روزانه به طور عملی استفاده می‌شود، در این راستا نه وزارت های مبارزه با مواد مخدر، داخله و صحت عامه چیزی نکرده اند."

وزیر صحت عامه افغانستان پس از پرسش‌های وکلا گفت، به استثنای زابل، ارزگان و نورستان در همه ولایت‌ها برای تداوی معتادین شفاخانه های ۱۱۹ بستر را ایجاد کرده‌اند.

فیروزالدین فیروز می‌گوید، بیکاری و دسترسی آسان به مواد مخدر عواملی اند که شصت درصد معتادین پس از تداوی دوباره به اعتیاد رو می‌آورند.

فیروز: بیکاری و دسترسی آسان به مواد مخدر عواملی اند که شصت درصد معتادین پس از تداوی دوباره به اعتیاد رو می‌آورند
فیروز: بیکاری و دسترسی آسان به مواد مخدر عواملی اند که شصت درصد معتادین پس از تداوی دوباره به اعتیاد رو می‌آورند

وی در مورد گفت:

"ریشه اصلی باید پیدا شود، ما هر قدر که مریض را تداوی کنیم، تبلیغ کنیم، حتی خانواده ها را در شفاخانه بیآوریم، پس از تداوی حتی ۶۰ در صد افراد دوباره رجوع کرده‌اند، این مسئله عمده و اصلی است."

از سوی دیگر وزیر داخله افغانستان که به این نشست فراخوانده شده بود گفت، حکومت برای مبارزه با کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر اراده قوی دارد.

تاج محمد جاهد می‌گوید، هر چند در بخش مبارزه با مواد مخدر امکانات آنان کاهش یافته اما با آنهم در این بخش تلاش می‌کنند.

این در حالیست که وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید، در سال روان هجری کشت کوکنار در کشور ۱۰ درصد و تولید و قاچاق مواد مخدر ۴۳ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG