لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۲

وزارت عدلیه ۴۰۳ قضیه املاک را به نفع حکومت پایان داده‌است


وزارت عدلیه افغانستان می‎گوید که این وزارت صدها قضیه حقوقی غصب زمین و ملکیت‎های عامه را به نفع حکومت فیصله کرده‎است.

سخنگوی این وزارت روز دوشنبه طی نشست خبری در کابل گفت که وزارت عدلیه در شش ماه گذشته توانسته تا قضیه‎های غصب زمین، اپارتمان‎ها، دوکاکین و پول نقد را به نفع حکومت به پایان رساند.

وزارت عدلیه افغانستان می‎گوید که در شش ماه نخست سال جاری، به تعداد ۴۰۳ قضیه غصب را که شامل زمین، پول نقد، اپارتمان، دکاکین و غیره می‎شود را به نفع حکومت به پایان رسانده‎است.

مسئولین این وزارت گفتند، زمین‎های که به نفع حکومت فیصله شده‎است، بیشتر در ولایت‌های کابل، هرات، کندهار، بدخشان، دایکندی، فاریاب و بغلان، می‎باشد.

محمد امان ریاضت سخنگوی وزارت عدلیه روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که در این میان قضایای نیز وجود دارد که به ضرر حکومت به پایان رسیده‎است.

ریاضت: در این میان قضایای نیز وجود دارد که به ضرر حکومت به پایان رسیده‎است.
ریاضت: در این میان قضایای نیز وجود دارد که به ضرر حکومت به پایان رسیده‎است.

وی افزود:

"وزارت عدلیه تاکنون به تعداد ۴۰۳ قضیه یا دوسیه‎های وارده را که ۹۹۳۴ جریب زمین است ۱۷ دکان است سی و هشت میلیون و هفت صد و سیزده هزارو پنجصد و سه افغانی و ششصد و ششصد و چهار هزار و چهار صد و سی و دو دالر است که خوشبختانه به نفع دولت به پایان رسیده است و قضایایی که به ضرر دولت به پایان رسیده ۹۳۱ جریب زمین است."

آقای ریاضت از تمامی اداراتی که در زمینه غصب زمین و ملکیت‎ها با مشکل مواجه بوده و اسناد داشته باشند خواست تا اسناد شان را به وزارت عدلیه بسپارند تا این وزارت از قضایایی آنان در زمینه دفاع نماید.

به اساس معلومات اداره مستقل اراضی افغانستان در ۳۰ ولایت کشور۱،۵میلیون جریب زمین در این کشور از سوی زورمندان و مافیایی زمین غصب شده‎است.

غلام حسین رحمانی سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت که بیشتر زمین‎های که غصب گردیده در در ولایت‎های کابل، کندهار، ننگرهار، بلخ، نیمروز، هرات و غیره می‎باشد.

وی گفت که اداره که مستقل اراضی افغانستان ستراتیژی ملی پنج ساله را بخاطر جلوگیری از غصب زمین در این کشور به شورای وزیران فرستاده‎است.

در این حال برخی از اعضای کمیسیون مبارزه با فساد اداری ولسی جرگه این تلاش وزارت عدلیه را قناعت بخش ندانسته می‎گویند که نیاز است تا در زمینه غصب زمین تلاش‎های جدیتری صورت گیرد.

بلخابی: این ارقام یک ارقام خیلی محدود است.
بلخابی: این ارقام یک ارقام خیلی محدود است.

سید محمد حسن شریفی بلخابی در مورد گفت:

"خوب این ارقام یک ارقام خیلی محدود است و البته ما قبول داریم که این تلاش صورت گرفته اما یک تلاش جامع و لازم که واقعا بلاخره جواب گوی مشکلات فعلی باشد صورت نگرفته."

آقای بلخابی گفت که درچند سال گذشته بیشتر زمین‎ها از سوی افرادی غصب شده‎است که در مقامات بلند حکومت قرار داشته و از موقف شان سو استفاده نموده‎اند.

وی تاکید کرد که گرفتن دوباره ملکیت‎های مردم از نزد این افراد از سوی حکومت به قانون محوری و اراده قوی سیاسی در کشور نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG