لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

والی غزنی: در عملیات بیست روزه ۳۷۰ شورشی کشته شده‌اند


والی غزنی می‎گوید، عملیات گسترده در این ولایت، تلاش‌های شورشیان را برای دستاورد در غزنی ناکام ساخت.

عبدالکبیر متین به رادیو آزادی گفت، در عملیات ۲۰ روزه در ولایت غزنی تلفات سنگین به طالبان مسلح وارد شد و ۳۷۰ شورشی کشته شده‌اند.

نیرو‌های امنیتی افغان هم در جریان این عملیات تلفاتی را متحمل شده‌اند و ۳۵ تن‌شان جان داده‌اند.

مقام‌ها در ولایت غزنی می‌گویند، تهدید‌های طالبان با پایان عملیات ۲۰ روزه در این ولایت کاهش می‌یابد و با این عملیات، هر گونه تلاش شورشیان برای دستآورد در غزنی با خاک یکسان شده‌است.

عبدالکبیر متین والی غزنی هشدار‌های طالبان را در مورد احتمال راه اندازی حملات تازه در آن ولایت جدی نمی‌داند و می‌گوید که این‌گونه تهدید‌ها تازه‌گی ندارد.

آقای متین در صحبت با رادیو آزادی گفت، طالبان مسلح از آغاز عملیات بهاری‌شان تحت نام "عمری" همواره مردم را با تهدید روبرو ساخته‌اند.

وی افزود که ۲۰ روز پیش عملیات علیه طالبان در غزنی آغاز شد و در نتیجه شورشیان تلفات سنگین را متحمل شدند.

وی افزود:

"در مجموع ۵۳۸ تن کشته و زخمی دارند که ۳۷۰ نفر کشته و ۱۶۸ تن زخمی اند. طبعاً در جریان عملیات سلاح‌ها و وسایل و وسایط‌شان تخریب شده یا بدست آمده. با تأسف حدود ۹۹ تن از نیرو‌های امنیتی ما شهید و زخمی استند که ۳۵ نفر شهید داریم و ۶۴ نفر زخمی."

به گفته والی غزنی، عملیات‌ها در اطراف شهر و ولسوالی‌های اندر، ده‌یک، قره‌باغ، گیرو و واغظ راه اندازی شد.

غزنی بنابر موقعیت جغرافیایی‌اش که در شاهراه کابل–کندهار واقع شده، اهمیت فراوانی دارد.

این ولایت در جریان چند سال اخیر شاهد نا امنی‌ها بوده که برخی قیام‌های مردمی را علیه طالبان مسلح نیز به همراه داشته‌است.

حالا والی غزنی می‌گوید، تلاش می‌کنند تا علاوه بر فشار‌های نظامی، از طریق نفوذ بزرگان قومی در آن ولایت، صلح و آرامش را تأمین کنند.

وی گفت:

"تمام تکیه ما به عملیات نظامی نیست، ما بر علاوه با مردم عزیز خود در تماس استیم تا به امنیت سرتاسری حد اقل در سطح غزنی دست یابیم و تکیه بیشتر ما بالای علمای کرام و بزرگان قوم است. ما با اقوام به تماس استیم، از آن‌ها کمک خواستیم تا برای خود شان، مناطق‌شان، برای فامیل‌ها و اولاد‌های‌شان امنیت را وسیله شوند."

تا حالا طالبان مسلح رسماً در مورد عملیات ۲۰ روزه در غزنی و تلفات افراد این گروه تبصره نکرده‌اند.

پیش از این وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان گفته‌بودند که در عملیات‌های خزانی و زمستانی تحت نام شفق ۲، پاکسازی ولایت غزنی از وجود شورشیان هم شامل است.

با آنکه نگرانی‌ها از حملات طالبان مسلح در جریان بهار و تابستان امسال افزایش یافت، حالا ارگان‌های امنیتی می‌گویند که در جریان خزان و زمستان، عملیات‌ها علیه شورشیان شدت خواهد گرفت و مخالفین مسلح دولت سرکوب خواهند شد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG