لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

گیلانی: فعالیت‌های ۱۵ سال گذشتۀ دولت در بخش زنان قناعت‌بخش نیست


"اجتماع زنان افغانستان" کارهای صورت گرفته در بخش زنان در افغانستان را به هیچ صورت قناعت‌بخش نمی‎داند.

این اجتماع می‌گوید که در پانزده سال گذشته با آن‎که کارهای در بخش زنان صورت گرفته اما کافی نمی‎باشد.

فتانه گیلانی رئیس این نهاد روز سه شنبه در مراسم تجلیل از سومین سالگرد این نهاد گفت که حکومت افغانستان در زمینه خودکفایی زنان تنها شعار داده و در عمل کار قناعت‌بخش صورت نگرفته‎است.

گیلانی همچنان گفت، با وجود سرازیر شدن کمک‌های جهانی در بخش توانمند سازی زنان در افغانستان، هنوز هم زنان در این کشور با مشکلات گوناگون دست و گریبان هستند.

گیلانی: طی پانزده سال کارهای برای زنان صورت گرفته اما این کارها کافی نیست.
گیلانی: طی پانزده سال کارهای برای زنان صورت گرفته اما این کارها کافی نیست.

وی افزود:

"طی پانزده سال کارهای برای زنان صورت گرفته اما این کارها کافی نیست مثلاً شما چند زنی را در کابل یا برخی ولایات می‎بینید این کافی نیست ما زمانی‎که حرف می‌زنیم به نماینده‎گی از تمامی افغانستان بحث می‎کنیم اما از این ما قناعت نداریم ما از شعارها خسته شده‎ایم و پول‎های که به نام زنان میاید ما تا کنون ندیده‎ایم."

خانم گیلانی گفت که زنان افغان هنوز هم در فقر زیست دارند و از نظر امنیتی نیز محفوظ نیستند.

اجتماع زنان افغانستان از سه سال به این‌سو در بخش‎های مختلف به هدف بلند بردن ظرفیت و سواد آموزی زنان کار می‎کند و علاوه بر این برای زنان در دهات نیز فرصت‎های کاری را فراهم می‎سازد.

در مراسم سومین سالگرد اجتماع زنان افغانستان نمایشگاه صنایع دستی و مواد خوراکی از سوی شبکه زنان نیز راه اندازی شده‌بود که زنان از مناطق مختلف این کشور در آن اشتراک کرده‌بودند.

شکیلا و فوزیه دو تن از زنان که صنایع دستی‌شان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بودند از حکومت خواستند تا برای زنان فرصت‌های کاری بیشتری را فراهم سازد.

نمایشگاه صنایع دستی زنان
نمایشگاه صنایع دستی زنان

آنان افزودند:

"جای که امنیت باشد کار هم پیدا می‎شود مردم می‎گویند که در خانواده‎ها خشونت صورت می‎گیرد اما این خشونت‎ها از گرسنگی در خانواده‎ها به وجود میاید."

"حکومت برای این است که در افغانستان امنیت برقرار کند صلح باشد ما جنگ نمی‎خواهیم و یک جای مناسب باشد که ما کارهای ما را به پیش ببریم."

از سوی هم سپوژمی وردک معین وزارت زنان افغانستان به رادیو آزادی گفت که کارهای زیادی در بخش توانمند سازی زنان صورت گرفته و این تلاش‎ها به گفته وی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود:

"در قسمت توانمندسازی زنان و ظرفیت‌سازی زنان کارهای زیادی صورت می‎گیرد ما از طریق پروژه ما ۷۰ زن را امسال به سطح دیپلوم و ماستر فارغ می‎دهیم که می‎شود در سطح رهبری کار کنند همچنان در سایر بخش‎ها برای زنان فرصت‌ها مهیا شده‌است و می‎شود."

در عین حال دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان روز سه شنبه حین ارائه گزارش در خصوص زنان در کابل گفت که آنان برای حل مشکلات زنان در این کشور یک مقرره را ترتیب و به تمامی ادارات حکومتی جهت تطبیق خواهند فرستاد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG