لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

بلخی: ۶۰۰ هزار افغان برگشته به نیازمند کمک‎های بشری اند


وزیر مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان می‎گوید، در سال روان میلادی بیش از شش صد هزار افغان از کشورهای خارجی دوباره به کشور عودت کرده و با فرا رسیدن زمستان آنان به کمک‎های بشری نیاز دارند.

آقای بلخی این مطلب را روز سه شنبه در دومین کنفرانس علمی زیر نام فرصت‎ها و مشکلات مهاجرین در کابل بیان کرد.

بلخی: ما تا کنون تنها امسال بیشتر از شش صد هزار عودت کننده داوطلب داشتیم.
بلخی: ما تا کنون تنها امسال بیشتر از شش صد هزار عودت کننده داوطلب داشتیم.

وی در دومین کنفرانس علمی فرصت‎ها و چالش‎های مهاجرین افغان گفت:

"ما تا کنون تنها امسال بیشتر از شش صد هزار عودت کننده داوطلب داشته ایم مشمول کسانی‎که در کشورهای همسایه‌گی ما کارت‎های پناهنده‎گی داشتند یا نداشتند و همچنان کسانی‎که از کشورهای اروپایی داوطلبانه عودت کرده‎اند، ما در نزدیکی فصل زمستان قرار داریم، باید بتوانیم عودت کننده‌گان را مورد حمایت قرار دهیم تا در سال اول با مشکل دچار نشوند."

آقای بلخی گفت، در این کنفرانس دو روزه که نماینده‎گان برخی ادارات دولتی و خارجی اشتراک کرده‎اند، تمام فرصت‎ها و مشکلات فرا راه مهاجرین افغان، به طور علمی بررسی می‎شود.

زنان و اطفال برگشته افغان
زنان و اطفال برگشته افغان

به گفته وی در حال حاضر هفت میلیون افغان در کشورهای مختلف جهان زنده‎گی شبانه روزی‌شان را سپری می‎کنند که از جمله نزدیک به پنج میلیون آنان در ایران و پاکستان بوده و حدود یک میلیون دیگر در اثر نا امنی‎ها در داخل کشور از مناطق‌شان بی‌جا شده‎اند.

در عین حال محمد محقق معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در این کنفرانس گفت که بازگشت دوباره مهاجرین افغان به سرمایه‌گذاری زیاد حکومت و جامعه جهانی نیاز دارد.

محقق: اگر ما می‎خواهیم مهاجرین را برگردانیم، ایجاب می‎کند تا جهانیان به افغانستان کار و توجه بیشتر کند.
محقق: اگر ما می‎خواهیم مهاجرین را برگردانیم، ایجاب می‎کند تا جهانیان به افغانستان کار و توجه بیشتر کند.

وی افزود:

"اگر ما می‎خواهیم مهاجرین را برگردانیم، ایجاب می‎کند تا جهانیان به افغانستان کار و توجه بیشتر کرده برای امنیت و کار آن سرمایه‌گذاری کند در آن وقت می‎توان فکر بازگشت مهاجرین را کرد."

ناامنی، فقر و بی‌کاری از مشکلاتی خوانده می‎شوند که اکثر افغان‎ها را وادار به فرار از کشور کرده‎است.

اما فضل‎الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در این کنفرانس گفت که برای حل مشکلات مهاجرین افغان تنها به شعارها نباید اکتفا کرد بلکه به گفته وی در این راستا باید گام‎های عملی برداشته شود.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG