لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

نظری: نبود پالیسی برای زنان زمینه کار را برایشان محدود کرده‌است


وزارت امور زنان افغانستان می‎گوید، نبود پالیسی و مقررات درست برای زنان در وزارت‎های سکتوری زمینه کار را برای زنان محدود ساخته‎است.

این وزارت می‎گوید در کنار نبود پالیسی و مقررات درست، در ادارات دولتی تعصبات جنسی، بیسوادی و عدم تطبیق درست قانون از دلایل عمده آزارو اذیت زنان در محیط کاری آنان خوانده می‎شود.

مسئولان این وزارت می‎گویند، مشکلات فرا راه زنان افغان به کار دوامدار نیاز داشته و آنان برای حل این مشکلات تلاش جدی می‎کنند.

دلبر نظری: عمده ترین موضوعیکه در برابر آنان واقع است نبود پالیسی درست و تطبیق آن می‎باشد.
دلبر نظری: عمده ترین موضوعیکه در برابر آنان واقع است نبود پالیسی درست و تطبیق آن می‎باشد.

دلبر نظری وزیر امور زنان روز سه شنبه با نشر گزارش تحقیقاتی در ارتباط به زنان افغان در کابل گفت، آنان با استفاده از این گزارش مقرره را ترتیب کرده و آن را برای تطبیق آن به همه وزارت‎ها ارسال خواهد کرد.

وی افزود:

"عمده ترین موضوعیکه در برابر آنان واقع است نبود پالیسی درست و تطبیق آن می‎باشد، آزار و اذیت در ادارات دولتی وجود دارد برخی خانواده‎ها به دختران شان اجازه کار را به همین دلیل نمی‎دهند."

خانم نظری می‎گوید، سی در صد زنان افغان در ادارات دولتی مصروف کار اند که ۹ درصد آن در سطح رهبری مصروف کار می‎باشند.

زنان افغان
زنان افغان

با آن‎که حکومت همواره از تلاش‎ها برای حل مشکلات زنان توسط موسسات مختلف سخن می‎زند، اما زنان هنوز هم در محیط کاری شان، خود را مصئون احساس نمی‎کنند و آنانی که خانم خانه هستند نیز از حقوق لازم شان برخوردار نیستند.

شماری از فعالان زن می‎گویند، حکومت تا هنوز در این راستا طرز العمل موثر ندارد، که بتواند جلو آزار و اذیت جنسی در برابر زنان را بگیرد.

حمیرا ثاقب یکی از این فعالان می‎گوید، حکومت باید برای جلوگیری از آزار و اذیت جنسی زنان راه‎های مناسب را جستجو کند تا نقش زنان به شکل بنیادی تغییر نماید.

ثاقب: حکومت باید برای جلوگیری از آزار و اذیت جنسی زنان راه‎های مناسب را جستجو کند.
ثاقب: حکومت باید برای جلوگیری از آزار و اذیت جنسی زنان راه‎های مناسب را جستجو کند.

از سوی دیگر روشن سیرن یکی از فعالان مدنی در بخش حقوق زن، کارکردهای وزارت امور زنان را قناعت بخش نخوانده می‎گوید، باید برای حل مشکلات زنان اقدامات جدی تر صورت گیرد.

وی افزود:

"کار شده اما بسنده بیست، در شرایط کنونی کارهای زیادی برای زنان نیاز است ماننده خشونت‎های که در حال افزایش است، بیکاری بیداد میزند، زنان به تعلیم و تحصیلات عالی دسترسی کامل ندارند با در نظرداشت این همه قابل قناعت نیست باید گام‎های استوار بردارند."

شماری از فعالان و مدافعین حقوق زن در افغانستان همواره بالای وزارت زنان انتقاد کرده‎اند، اما این وزارت همواره گفته‎است که کار وزارت زنان ساختن پالیسی بوده و نظر به توان اش در این بخش تلاش‎های را انجام داده‎است.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG