لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

جنوب آسیا: صلح افغانستان مانند یخیست که در آفتاب گذاشته شده‌باشد


نشریه مرکز جنوب آسیا در پوهنتون لندن سکول و آف اکانامیکس در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان ۱۵ سال بعد از حوادث ۱۱ سپتمبر صلح افغانستان هنوز هم مانند یخی است که در آفتاب گذاشته شده باشد.

به نوشته نشریه هر چند بعد از سقوط نظام طالبان پیشرفت‎های شکننده در افغانستان حاصل شده‎است، اما اگر صلح با طالبان حاصل نشود دورنمای پیشرفت‎ها در ساحات سیاسی و امنیتی چندان روشن نخواهد بود.

نشریه می‎افزاید نا امیدی در این ساحه آنقدر زیاد نیست چون بعد از سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ یکی از دست آوردهای مهم افغانستان پیشرفت دموکراسی در این کشور می‎باشد که انتخابات پارلمانی آزاد در آن یک نمونه این پیشرفت می‎باشد.

علاوه بر آن به نوشته نشریه انتقال قدرت بطریق دموکراتیک و بدون خونریزی به رئیس جمهور اشرف غنی در تاریخ افغانستان سابقه نداشته و نشان دهندهتامین ارزش‎های دموکراسی می‎باشد. علاوه بر آن تشکیل حکومت وحدت ملی و عدم سقوط آن در نتیجه اختلافات داخلی در ظرف دوسال مشروعیت این حکومت را بیشتر ساخته و اعتماد را به سیستم سیاسی بعد از طالبان تقویه کرده‎است.

اما در ساحه اقتصادی به نوشته نشریه گرچه امریکا ۱۱۰ میلیارد دالر در افغانستان خرج کرده‎است که بیشتر از مارشال پلان بعد از جنگ جهانی دوم برای اعمار اروپا می‎باشد، پیشرفت اقتصادی این کشور بطور شاید و باید چشم گیر نیست. در این ساحه هم نشریه به احصایه‎های اشاره می‎کند کهبر اساس آن‎ها ۸۰ درصد این پول به شرکت‎های امریکایی داده شده که سازمان‎های امنیتی نظامی بودند و به شکل قراردادی کار می‎کردند.

از سوی دیگر با وجود داشتن ذخیره سه تریلیون دالری منابع طبیعی ماشین اقتصاد افغانستان هنوز هم به تولید مواد مخدر متکی می‎باشد.

برایت بارت

نشریه برایت بارت چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان اشاره نموده می‎نویسد ساحه کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در این کشور تقریباً ۲۵ برابر افزوده‎است.

به نوشته نشریه با وجود ۵ میلیارد دالر مصرف مالیه دهنده‎گان امریکایی برای جلوگیری تولید مواد مخدر در افغانستان تلاش‎ها برای از بین بردن کشت و محصولات کوکنار در این کشور موفق نبوده‎است.

نشریه می‎نویسد ارقامی که در باره افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان ارایه شده البته از سال ۲۰۰۱ تا بحال می‎باشد.

نشریه می‎افزاید کوکنار در آن مناطق افغانستان کشت می‎شود که قسما تحت کنترول طالبان می‎باشند و یک منبع مهم در آمد برای این گروه بشمار می‎رود.

نشریه برایت بارت می‎نویسد یکی از دلایل اساسی افزایش کشت کوکنار و تولید مواد مخدردر افغانستان بد شدن وضیعت امنیتی در این کشور است.

XS
SM
MD
LG