لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

تبصره شماری از روزنامه‌های جهان در مورد افغانستان


روزنامه نیویارک تایمز در مورد انتقادهای عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بالای اشرف غنی ریس جمهمور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان مقاله یی نشر کرده‎است.

نیویارک تایمز نوشته‎است دوستم هشدار داده‎است که اگر به وی احترام نه شود و به گفته ی وی حقوق طرفدارانش همینگونه زیر پا شود، هرج و مرج دگری در افغانستان ایجاد خواهد شد.

روزنامه مینگارد عبدالرشید دوستم، غنی و عبدالله را متهم می‎سازد که صرف به منافع اقوام خویش توجه داشته و باوی نه به مثابه بخشی از حکومت بلکه به حیث یک دشمن برخورد می‎کنند.

نویسنده می‎گوید ریاست جمهوری افغانستان به پاسخ انتقادها و اتهامات اخیر دوستم اعلامیه یی را به نشر رسانیده‎است و روی اظهارات وی تأثر نشان داده‎است.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان هشدار داده شده که ممکن است به ارتباط جرایم جنگی روی عملیات انجام شده از جانب ملیشه‎های دوستم در فاریاب تحقیقات صورت گیرد.

نیویارک تایمز اضافه می‎کند که این اظهارات دوستم که روی هم رفته با تشنج سیاسی در افغانستان همگام است، نگرانی بروز مشکلات قومی را بیشتر ساخته است.

سازمان خبرنگاران بدون سرحد

سازمان خبرنگاران بدون سرحد در نشریه خود مطلبی را در مورد خشونت‎های در حال افزایش در برابر خبرنگاران در افغانستان به نشر سپرده‎است.

سازمان خبرنگاران بدون سرحد می‎گوید با آن که جنگ تحمیل شده توسط طالبان دلیل اصلی خشونت‎ها در برابر خبرنگاران خوانده می‎شود، اما مقامات محلی، اردو و پولیس افغانستان نیز در ایجاد فضای هراس برای خبرنگاران دست دارند.

در گزارش اخیر سازمان خبرنگاران بدون سرحد با نکوهش از افزایش خشونت‎ها در برابر خبرنگاران در افغانستان، یاد آوری شده و گفته شده که افزایش خشونت‎ها در ولایات متعدد افغانستان باعث تنش‎ها بین خبرنگاران و مقامات محلی شده‎است.

بر اساس این گزارش، اکثر والی‎ها و مقامات محلی به آزادی گزارشدهی احترام نداشته و در ولایات مختلف افغانستان به شمول بلخ، کندهار، هرات، غزنی و کابل مقامات در خشونت علیه خبرنگاران دست دارند.

سازمان خبرنگاران بدون سرحد از قتل محمد یعقوب شرافت خبرنگار ۲۳ ساله رادیو و تلویزیون ملی افغانستان که به تاریخ ۱۷ اکتوبر در ولایت زابل کشته شد، اظهار تاثر می‎کند.

در گزارش گفته شده‎است که پولیس و مقامات قضایی که تحت تاثیر والی‎ها قرار دارند، اکثراً خبرنگاران را در جریان تحقیق آزار و اذیت می‎نمایند.

در گزارش سازمان خبرنگاران بدون سرحد با اشاره به گزارش‎های اخیر در مورد مذاکرات بین حکومت افغانستان با طالبان نیز گفته شده‎است که شرط هر نوع مذاکرات با طالبان باید تعهد آشکار قبلی احترام به توافقنامه‎های بین المللی و آغاز آن از کنوانسیون ژینو باشد.

XS
SM
MD
LG