لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

ولسوال درزاب: داعش ولسوالی درزاب جوزجان را تهدید می‎کند


گزارش‎ها از ولسوالی دوردست درزاب ولایت جوزجان می‎رساند که درین اواخر فعالیت گروه داعش در این ولسوالی افزایش یافته و این گروه دست به کشتار بی‌رحمانه مردم می‎زند.

رحمت‌الله حشر ولسوال درزاب ولایت جوزجان می‎گوید که در این اواخر تحرکات گروه داعش در ولسوالی درزاب بیشتر شده و در کنار فعالیت طالبان مسلح این گروه نیز علیه حکومت می‎جنگد.

بگفته ولسوال درزاب، گروه داعش از یک سال به این‌طرف در چندین قریۀ این ولسوالی حاکمیت داشته و در ساحه تحت کنترول خود، مردم را محاکمه می‎کنند.

حشر گفت این گروه نیروهای امنیتی و افراد طرفدار حکومت را با چالش‎های فراوان روبرو ساخته‎است.

حشر: اعضای گروه داعش که تعداد شان به یکصد نفر می‎رسد در تمام مناطق اطراف ولسوالی درزاب فعالیت چشمگیری دارند.
حشر: اعضای گروه داعش که تعداد شان به یکصد نفر می‎رسد در تمام مناطق اطراف ولسوالی درزاب فعالیت چشمگیری دارند.

وی افزود:

"اعضای گروه داعش که تعداد شان به یکصد تن می‎رسد در تمام مناطق اطراف ولسوالی درزاب فعالیت چشمگیری دارند و به سر گروپی قاری حکمت که قبلاً طالب بود یک سال قبل تحت نام داعش از بدنه طالبان جدا شد و فعالیت‎های خود را بنام داعش در این ولسوالی آغاز کرد و امروز مردم را محاکمه می‎کند و می‎کشد."

ولسوال درزاب به یک نکته اساسی دیگر نیز اشاره کرد که بگفته وی اختلافات بین گروه داعش و طالبان مسلح نیز در این ولسوالی بیشتر شده و درگیری علیه یکدیگر ادامه دارد.

وی گفت هفته قبل گروه داعش یک گروپ ۲۰ نفری طالبان را خلع سلاح نموده و قوماندان آنان را کشته‎اند.

وی افزود:

"روز تا روز اختلافات بین هر دو گروه بیشتر می‎شود. یک هفته قبل شخصی بنام الله داد قصاب قوماندان ۲۰ نفری طالبان از طرف ملا مودود عضو گروه داعش کشته شد. از آن به بعد هم اختلافات‌شان بیشتر شده‎است."

مسئولان می‎گویند از یک سال به این‌طرف جلب و جذب جوانان و تمرینات نظامی داعش در محلات ادامه دارد، اما هیچکس در مورد هویت تمویل کننده آن‎ها معلومات ارائه نمی‎کنند.

جوزجان
جوزجان

ولسوالی درزاب در حالی شاهد حضور و فعالیت افراد وابسته به گروه داعش است که بگفته شماری از باشنده‎گان ولایت جوزجان این موضوع بیشتر از پیش باعث نگرانی خانواده‎ها نیز شده‎است.

صابره بهادری یک‌تن از زنان تحصیل کرده که در یک اداره دولتی در شهر شبرغان کار می‎کند می‎گوید در صورت گسترش فعالیت داعش در این ولایت زنده‎گی برای مردم تلخ می‎شود و برای زنان نیز محدودیت‎های زیادی وضع خواهد شد.

وی افزود:

"نسبت به ولایات دیگر خانم‎ها بیشتر در این ولایت در ادارت دولتی کار می‎کنند و آزادانه گشت و گزار می‎کنند در بیرون از منزل هم کار کنند هیچ‎گونه مشکلی ندارند، هم در عرصه تعلیم و تربیه و هم در دیگر بخش‌ها، اما نگرانی‎های سختی را از افزایش فعالیت داعش در این ولایت داریم."

در همین حال ده‎ها خانواده که بنابر تهدید طالبان و داعشیان به تنگ آمده به شهر شبرغان بی‌جا شده‎اند.

آنان می‎گویند طالبان و داعشیان نزدیکان آن‎ها را کشته و خود شان با تعدادی از زنان و اطفال به این‎جا بی‌جا شدند.

یک‌تن از خانواده‎های بی‌جا شده گفت طالبان و داعشیان سبب ترک خانه‎های آن‎ها شده‎اند.

وی افزود:

"ما از دست طالب آمدیم، از دست داعش و جنگ آمدیم، از دست زد و خورد آمدیم. هیچ چیز برای ما نماند. با چوچ و پوچ در زیر مرمی ماندیم، با همین پیره زن‎ها با پای لوچ آمدیم. در منطقه ما هر روز جنگ، کشتن کشتن است و بس."

اعضای شورای ولایتی جوزجان می‎گویند که این موضوع را با مقام‎های محلی و مرکزی نیز در میان گذاشته و از آنان خواستار توجه در عرصه از بین بردن گروه داعش شده‎اند، اما بر اساس اظهارات جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری که چند روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی در شبرغان صحبت می‌کرد این مسئله را چندان جدی نگرفت و گفت این مناطق آنقدر مهم نیست.

پیش از این نیز جنرال دوستم گفته بود حلقات خاص داخلی و خارجی در نظر دارند تا بهار سال آینده ۷۵۰۰ داعشی را به شمال انتقال دهند.
پیش از این نیز جنرال دوستم گفته بود حلقات خاص داخلی و خارجی در نظر دارند تا بهار سال آینده ۷۵۰۰ داعشی را به شمال انتقال دهند.

این‎که چرا مهم نیست دوستم در این باره توضیحات بیشتر نداد، اما گفت دروازه شمال غورماچ است اگر غورماچ بدست طالب و داعش سقوط کند شمال سقوط می‎کند.

وی افزود:

"طوریکه ما اطلاع داریم پلان همین قسم است که می‎خواهند داعش سوریه و عراق را به شمال افغانستان انتقال بدهند، اما ما آماده‎گی و تدابیر خود را با نیروی کافی داریم."

پیش از این نیز جنرال دوستم گفته‌بود حلقات خاص داخلی و خارجی در نظر دارند تا بهار سال آینده ۷۵۰۰ داعشی را به شمال انتقال دهند.

نگرانی جنرال دوستم در این مورد در حالی مطرح می‎شود که بگفته شماری از باشنده‎گان ولایت جوزجان، گروه داعش در ولسوالی درزاب، ولسوالی‌های هم مرز صیاد سرپل و گرزیوان فاریاب را نیز تهدید می‎کند.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG