لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

تغییر در تاکتیک‌های جنگجویان داعش برای فرار از موصل


در حالیکه نیروهای نظامی به شهر موصل عراق نزدیک می‎شوند، باشنده‎های محل در این شهر می‎گویند، جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش ریش‎های خود را تراشیده، قیافه و مخفی‌گاه ‎های‌شان را تغییر می‎دهند.

با پیشروی‎های اخیر در جبهه شرق شهر موصل نیروهای نظامی در پنج کیلو متری این شهر رسیده و باشنده‎های محل به خبرگزاری فرانس پرس گفته‎اند که جنگجویان گروه داعش در برابر حمله نظامی بر شهر موصل آماده‎گی می‎گیرند.

ابو سیف یکی از باشنده‎های شهر موصل عراق می‎گوید، تعدادی از داعشی‎ها را دیده‎است که قیافه و ظواهر خود را تغییر داده‌اند.

او گفت، آن‎ها ریش‌شان را تراشیده و لباس‎های خود را تغییر داده‎اند.

به گفته این باشنده شهر موصل، جنگجویان داعش، ترسیده و احتمالاً برای فرار از شهر آماده‎گی می‎گیرند.

گمان می‎رود، حدود سه تا پنج هزار جنگجوی داعش همراه با بیش از یک میلیون غیر نظامی در داخل شهر موصل عراق در محاصره قرار داشته باشد.
گمان می‎رود، حدود سه تا پنج هزار جنگجوی داعش همراه با بیش از یک میلیون غیر نظامی در داخل شهر موصل عراق در محاصره قرار داشته باشد.

باشنده‎گان و مقامات نظامی می‎گویند، اکثریت جنگجویان داعش از داخل شهر موصل نقل مکان کرده و خود را در مراکز سنتی‌شان در کنار دریای دجله رسانده و راه سوریه را در پیش گرفته‎اند.

باشنده‎گان می‎گویند، اکنون صدای جنگ و درگیری از شمال و شرق شهر، به داخل شهر موصل به گوش می‎رسد و طیاره‎های جنگی ائتلاف بر خلاف معمول به سطح پائین‌تر در پرواز اند.

گمان می‎رود، حدود سه تا پنج هزار جنگجوی داعش همراه با بیش از یک میلیون غیر نظامی در داخل شهر موصل عراق در محاصره قرار داشته باشد.

مقامات ائتلاف ۶۰ کشور برضد گروه داعش با تنگ ساختن محاصره شهر موصل روی مرحله بعدی جنگ بحث و گفتگو می‎کنند.

با ازدیاد فشارها در دهمین روز عملیات نظامی بر شهر موصل عراق، وزرای دفاع کشورهای غربی سرگرم حمله بر اهداف بعدی گروه داعش در شهر رقه سوریه می‎باشند.

وزرای دفاع امریکا و بریتانیا دیروز گفتند، قرار است آن‎ها یک حمله وسیع را در ظرف چند هفته آینده بر شهر رقه سوریه مرکز دیگر داعش به راه اندازند.

کارتر: ما می‌دانیم آنچه را که انجام می‎دهیم.
کارتر: ما می‌دانیم آنچه را که انجام می‎دهیم.

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا که دیروز در حاشیه اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل در باره پلان قوای ائتلاف به رهبری امریکا برای پس‌گیری شهر رقه سوریه از دست داعش موازی با عملیاتی که همین اکنون در شهر موصل عراق جریان دارد، صحبت می‎کرد گفت:

"ما می‌دانیم آنچه را که انجام می‎دهیم. این مثل همیشه موضوعیست که نیروهای مسلح و سایر چیزها را تثبیت موقعیت نمائیم. ما در این مورد برنامه ریزی می‎کنیم و زمان آن را تعیین می‎نمائیم. ما این پلان را انجام می‎دهیم و این پلان ما را وادار می‎سازد تا نیروها را در چند هفته ایجاد و تنظیم کنیم."

این در حالیست که قصر سفید در یک اعلامیه گفته که بارک اوباما رئیس جمهور امریکا دیروز در تماس تیلیفونی با همتای ترکی خود رجب طیب اردوغان خواستار هماهنگی نزدیک بین دو کشور شده تا فشارها را بالای جنگجویان داعش در سوریه وارد کنند تا تهدیدها بر ایالات متحده امریکا، ترکیه و سایر کشورها کاهش یابند.

از سوی دیگر، کارمندان امداد رسانی با آغاز درگیری‎ها و جنگ در داخل شهر موصل و خروج تعداد زیاد غیر نظامیان از این شهر که همین اکنون ادامه دارند، از یک بحران باالقوه بزرگ بشری هشدار می‎دهند.

XS
SM
MD
LG