لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

تقاضاها برای بررسی قضیه کشتار ۳۱ فرد ملکی در غور


شماری از نماینده‎های غور در شورای ملی و فعالان جامعه مدنی خواهان بررسی جدی قضیه کشتار افراد ملکی در این ولایت شدند.

آنان به روز پنجشنبه در یک نشست خبری از حکومت خواستند تا هیئت با صلاحیت را به غور فرستاده و در زمینه تأمین امنیت این ولایت توجه جدی نماید.

نماینده‎های این ولایت در شورای ملی با اشاره به رویداد اخیر در این ولایت هشدار می‎دهند که اگر از سوی حکومت به مشکلات امنیتی توجه نشود، مردم غور تصمیم خود را برای دفاع از مال و جان‌شان خواهند گرفت.

کرام‌الدین رضا زاده یکی از نماینده‎گان مردم غور در ولسی جرگه از حکومت تقاضا کرد که نخست بجای پیشرفت و آبادی به تأمین امنیت مردم غور توجه جدی نماید.

رضا: تقاضای تأمین امنیت جان، مال، عزت و آبروی مردم غور را داریم.
رضا: تقاضای تأمین امنیت جان، مال، عزت و آبروی مردم غور را داریم.

وی افزود:

"تقاضای تأمین امنیت جان، مال، عزت و آبروی مردم غور را داریم هر فرد هر کلان سال و هر پیر مرد سال خورده به ما زنگ می‎زند که ما از انکشاف، آبادی و ترقی حکومت تیر هستیم به لحاظ خدا امنیت اولاد ما که بخاطر تهیه کردن لقمه نانی به کوه می‎روند و توسط افراد جاهل، خونخوار و جنایت کار کشته می‎شوند تأمین شود."

آقای رضازاده همچنان گفت افرادی در داخل نظام هستند که گروه‎های مسلح در غور را تمویل می‎کنند.

وی تأکید کرد که این افراد باید شناسایی شده و با آنان برخورد جدی شود.

نماینده‎گان مردم غور و فعالان مدنی با صدور قطعنامه از حکومت خواهان افزایش نیروهای امنیتی، راه اندازی عملیات برای سرکوب کردن مخالفین مسلح و حل مشکلات مردم شدند.

مقامات محلی غور می‎گویند شام روز سه شنبه از سوی افراد مسلح مربوط به ملا فاروق قوماندان یک گروه مسلح که خود را وابسته به داعش می‎داند بیش از ۳۰ فرد ملکی را در قریه کاسی در مربوطات مرکز ولایت غور کشتند.

اما در مورد زخمی‎های این رویداد ارقام ضد و نقیص وجود دارد باشنده‎گان غور تعداد زخمی‎ها را ۵ تن اما فعالان مدنی آن را هفت تن گفته‎اند.

گفته می‎شود پیش از این افراد مسلح پنج محصل را نیز از مربوطات این ولایت اختطاف کرده و با خود برده بودند.

قربانیان غور
قربانیان غور

دو سال قبل نیز افراد مسلح غیر مسئول چهارده مسافر را از مربوطات این ولایت از موتر پائین کرده و همه آنان را تیر باران کردند.

مردم و برخی نماینده‎گان غور به این باور اند که افراد مسلح که دست به کشتار افراد ملکی زده‎اند همان افراد سابق اند که تحت نام داعش فعالیت کرده و در حال تثبیت موقعیت خود در غور هستند.

سید امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‎گوید برعلاوه این‎که هیئتی برای بررسی قضیه تعیین خواهد شد به نیروهای امنیتی نیز دستور داده شده تا در زمینه سرکوب مخالفان مسلح در غور اقدام نمایند.

میثم: هیئت از آن‎جا توظیف خواهد شد تا قضیه را بررسی کند بعد از بررسی قضیه آنچه لازم است اقدامات صورت بگیرد.
میثم: هیئت از آن‎جا توظیف خواهد شد تا قضیه را بررسی کند بعد از بررسی قضیه آنچه لازم است اقدامات صورت بگیرد.

وی افزود:

"هیئت از آن‎جا توظیف خواهد شد تا قضیه را بررسی کند بعد از بررسی قضیه آنچه لازم است اقدامات صورت بگیرد و اما مشخصاً به نیروهای امنیتی ولایت غور هدایت داده شده‎است تا این عده افراد سرکوب و نابود شوند."

این در حالیست که نماینده‎گان ولایت غور می‎گویند، حکومت با بی‌توجهی به بخش‎های مختلف در این ولایت زمینه ناامنی را مساعد کرده و مشکلات را بیشتر ساخته‎است.

اما معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‎گوید حکومت به شمول ولایت غور تلاش دارد تا امنیت در تمام ولایات کشور تأمین شده و مردم در فضای امن زنده‎گی کنند.

تقاضاها برای بررسی قضیه کشتار ۳۱ فرد ملکی در غور
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:27 0:00

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG