لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۷

غوث‌الدین چطور توانست خود را از دام قاتلین در غور نجات دهد؟


غوث‌الدین پسری‎که از بین بیش از سی تن زنده مانده‎است می‎گوید که وی باشنده اصلی بره‌خانه مربوط مرکز ولایت غور است و برای مزدوری به قریه کاسی آمده‎است.

وی می‎گوید آن‌ها زمانی‎که می‎خواستند از کار به طرف خانه برگردند در مسیر راه از سوی افراد مسلح دستگیر و به جای نامعلوم انتقال داده شدند و ساعت نه شب تیر باران گردیدند.

حکایت نجات یافته‌گان کشتار جمعی غور
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00

او ۱۴ سال عمر دارد و به عنوان مزدور برای یکی از باشنده‎های محل کاسی کار می‎کرد که حقوق ماهانه‎اش سه هزار و پنج صد افغانی تعیین گردیده‌بود.

او شاید خوش چانس ترین طفل باشد که در بین حدود چهل تن کشته و زخمی، ناپدید و زنده مانده‎است.

غوث‌الدین می‎گوید که افراد مسلح آن‎ها را زمانی دستگیر نمودند که می‎خواستند از سر کار به سوی خانه‎های شان برگردند.

غوث‌الدین: گفتند ما سی نفر شما را به جمع یکی حساب نمی‎کنیم.
غوث‌الدین: گفتند ما سی نفر شما را به جمع یکی حساب نمی‎کنیم.

وی افزود:

"پشت هیزم رفته بودیم زمانی‎که می‎خواستیم به طرف خانه بیائیم چند موترسایکل سوار تفنگ دار از مسیر راه ما را دستگیر کردند و با خود بردند."

هرچند غوث‌الدین با مشکل می‎تواند اولین تجربه تلخ زنده‎گی‌اش را بیان کند ولی با آن‎هم می‎گوید که مردان مسلح در ابتدا نمی‎خواستند آن‎ها را به رگبار گلوله ببندند اما پس از آنکه از کشته شدن قوماندان‌شان اطلاع حاصل کردند آن‎ها را تیر باران نمودند.

غوث افزود:

"اول به ماه گفتن شما را تا قریه غلمین می‎بریم و باز فردا آزاد می‎کنیم وقتیکه ما را در کنار یک کند بردند باز برای یکی مخابره شد که قوماندان کشته شد، در همین وقت که گفتند ما سی نفر شما را به جمع یکی حساب نمی‎کنیم و ده ده نفر ما را پشت سر هم ایستاد کردند و بعداً ما را تیرباران نمودند."

قربانیان غور
قربانیان غور

این طفل خورد سال که مصروف مزدوری بوده می‎گوید که ابتدا زمانی‎که بر آن‎ها شلیک کردند چندین گلوله بر پایش اصابت کرد و بعداً خود را بگونه مرده انداخته‌است تا اینکه افراد مسلح اطراف‌شان ‎را ترک نموده‎اند.

وی افزود:

"اول که تیر اندازی کردند مرمی به پاهایم اصابت کرد و من خود را به زمین انداختم در همین وقت بود که صدا کردند که یکی از آنان زنده‌است. دوباره بالایش فیر کردن اما مه صدا نکردم تا این‎که رفتن من بلند شدم."

غوث‌الدین می‌افزاید چند تن دیگر نیز در بین‌شان زنده بودند اما پس از آنکه افراد مسلح از زنده ماندن‌شان خبر شدند دوباره بر آن‎ها شلیک کردند.

با این حال رنگین مادر غوث‌الدین که در کنار بستر پسرش نشته‎است می‎گوید که وی چهار پسر دارد و غوث کلان‌ترین پسرش است که نان آورد خانواده می‎باشد.

مراسم بخاک سپاری قربانیان غور
مراسم بخاک سپاری قربانیان غور

مادر غوث‌الدین از حکومت می‎خواهد تا عاملین این رویداد را شناسائی و به پنچه قانون بسپارد.

وی افزود:

"ما از غریبی بچه خود را مزدور کرده بودم و شوهر من نیز ناتوان است، سه پسر کوچک دیگر هم دارم از دولت می‎خواهیم تا عاملین این رویداد را گرفتار کند."

مردان مسلح که حکومت آن‎ها را به گروه داعش نسبت داده‌اند، دو شب قبل حدود چهل تن از افراد ملکی کاریگر را در منطقه کاسی در شمال فیروزکوه تیر باران کردند که غوث‌الدین از بین این افراد جان به سلامت برد.

گزارش: قدیر غفوری

تقاضاها برای بررسی قضیه کشتار ۳۱ فرد ملکی در غور
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:27 0:00

XS
SM
MD
LG