لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

کار ساخت تعمیر لیلیه اناث پوهنتون بامیان آغاز شد


امروز پنجنشنبه طی محفلی لیلیه اناث پوهنتون بامیان توسط والی این ولایت در مرکز بامیان تهداب گذاری شد.

به گفته مقامات محلی بامیان این لیلیه یکی از مجهزترین لیلیه‎های کشور خواهد بود که با بهترین امکانات برای محصلین اناث پوهنتون بامیان ساخته خواهد شد. بودجه این پروژه حدود ۹۵ میلیون افغانی است که از طرف وزرات تحصیلات عالی پرداخت شده و در مدت ۲ سال کار ساخت آن تکمیل خواهد شد.

طاهر زهیر والی بامیان در مورد این پروژه گفت:

" لیلیه که امروز شما شاهد افتتاح آن هستید بر اساس سعی و تلاش حکومت محلی و حمایت رئیس جمهور تهداب گذاری می‎شود. این یکی از معیاری ترین و خوبترین لیلیه‎ها است که با معیار بالا ساخته می‎شود. سال گذشته وقتی که بامیان آمده بودم یکی از مشکلات جدی تحصیلات عالی در بامیان مشکل نبود لیلیه‎ها بود که مردم، متنفذین و مقامات بامیان درخواست کرده بودند که این مشکل بسیار جدی است و باید هرچه زودتر رفع شود."

تهداب گذاری لیله در بامیان
تهداب گذاری لیله در بامیان

این لیلیه دارای ۶۱ اتاق بوده و در چهار منزل ساخته خواهد شد که ظرفیت ۲۸۰ محصل اناث را خواهد داشت. همینطور در پهلوی این لیلیه کار ساخت یک ساختمان لیلیه دیگر نیز با بودجه حدوداً ۵۰۰ هزار دالر آغاز شده که ظرفیت ۱۵۰ محصل طبقه اناث را دارد.

صمد رویش معاون علمی پوهنتون بامیان در مورد فواید ساخت این لیلیه‎ها در جمع خبرنگاران گفت:

"ما نمی‎توانیم بگوییم که این لیلیه‎ها بتواند صد فیصد مشکل محصلین طبقه اناث را مرفوع بسازد اما می‎توانیم بگوییم که با تکمیل شدن کار ساخت آن‎ها پنجاه فیصد از مشکل لیلیه محصلین اناث رفع می‎شود. در حال حاضر تنها یک لیلیه با ظرفیت ۱۵۰ تن برای محصلین اناث در آخر میدان هوایی بامیان وجود دارد که آن به دلیل دور بودن از پوهنتون فعلا تنها در حدود ۱۰ تن از محصلین اناث در آن‎جا حضور دارند."

در حال حاضر۱۳۰۰ محصل اناث در پوهنتون بامیان مشغول تعلیم می‎باشند که این محصلین با مشکل جدی کمبود لیله روبرو هستند و به همین دلیل بسیاری از محصلین پوهنتون بامیان روزانه بیشتر از ۲ ساعت راه پیاده روی می‎کنند تا به درس‎های خود حاضر شوند.

رحیمه یکی از محصلین پوهنتون بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"دوری راه یکی از مشکلات اساسی ماست. من خودم روزانه دو تا دو و نیم ساعت راه را پیاده با مشکلات زیاد در سرمای صبح به پوهنتون می‎آیم که بیشتر اوقات دیر به صنف خود حاضر می‎شوم. من از مسئولین می‎خواهم تا هر چه زودتر کار ساخت لیلیه‎ها را تکمیل کنند چون مشکل کمبود لیلیه یکی از مشکلات جدی ما است."

همچنین به گفته والی بامیان در حال حاضر کار ساخت دو تعمیر تدریسی برای پوهنتون بامیان در حال جریان است که با تکمیل شدن این تعمیرها و لیلیه‎ها بیش از نیمی از مشکلات کمبود صنف درسی و کمبود لیلیه در بامیان رفع خواهد شد.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG