لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

یک کنفرانس بین‌المللی در مورد افغانستان در عربستان برگزار می‌شود


قرار است به زودی یک کنفرانس در باره افغانستان به اشتراک علمای دینی جهان اسلام در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شود.

سفیر افغانستان در عربستان سعودی می‌گوید، آن‌ها برای برگزاری این کنفرانس در ریاض آمادگی می‌گیرند که در آن علمای دینی جهان اسلام در باره صلح افغانستان بحث می‌کنند.

سید جلال کریم که شام دیروز با رادیو آزادی صحبت می‌کرد، گفت:

"در این کنفرانس، مسئله افغانستان، مبارزه بر ضد دهشت افگنی و مسایل مربوط به افغانستان بحث و مذاکره می‌شود. علمای دینی در این کنفرانس بحث و مناقشه می‌کنند و به هر نتیجه که رسیدند، بعد از آن اعلان می‌شود."

سفیر افغانستان در ریاض اضافه کرد، این اجلاس علمای دینی جهان اسلام تحت پوشش کنفرانس اسلامی به میزبانی عربستان سعودی دایر می‌گردد.

سید جلال کریم در ادامه گفت، روی برگزاری این کنفرانس و همچنان مسایل دیگر مانند ارسال نامه به علمای دینی کشورهای مختلف جهان، موافقه صورت گرفته و آنها در حال حاضر سرگرم امور تدارکاتی این کنفرانس می‌باشند.

هر چند سید جلال کریم سفیر افغانستان در عربستان سعودی در باره زمان دقیق برگزاری این کنفرانس چیزی نگفت، اما افزود که آنها انتظار دارند این کنفرانس در جریان یک ماه آینده در عربستان برگزار شود.

موضوع برگزاری کنفرانس بین‌المللی علمای دینی جهان اسلام به میزبانی عربستان سعودی در باره افغانستان، حین سفر اخیر رئیس اجرائیه حکومت افغانستان به ریاض مطرح شد.

عبدالله عبدالله در این سفر از مقامات عربستان سعودی خواهان کمک در پروسه صلح افغانستان شده که مقامات ریاض از کمک شان در تأمین صلح افغانستان، به او اطمینان دادند.

حکومت افغانستان از دیر زمانی تلاش می‌کند که برای تأمین صلح و پایان مناقشه در این کشور، حمایت حکومت عربستان سعودی را که در جهان اسلام جایگاه خاص دارد، کسب نماید.

در صورتی که این کنفرانس علمای دینی جهان اسلام به میزبانی عربستان سعودی دایر گردد، برگزاری چنین کنفرانس در باره افغانستان در نوع خود اولین نشست بین‌المللی خواهد بود که در آن علمای دینی کشورهای اسلامی روی توقف جنگ و خونریزی کنونی در افغانستان بحث و گفتگو می‌کنند.

XS
SM
MD
LG