لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

دیپلومات: چگونه مواد مخدر ماشین جنگ طالبان را تغذیه می‌کند؟


دیپلومات

نشریه دیپلومات در مورد مشکل مواد مخدر افغانستان مقالۀ را نشر کرده و در آغاز آن می‌نویسد، چگونه مواد مخدر ماشین جنگ طالبان را تغذیه می‌کند؟

به نوشته نشریه، کشت کوکنار در سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان، ۴۳ درصد افزایش یافت و دلیل آن بیشتر شدن نا امنی بوده‌است.

دیپلومات همچنان می‌نویسد، بیش از دو اعشاریه نُه میلیون افغان، به نحوی در کار و بار مواد مخدر دخیل استند که اضافه از ۱۲ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهد.

نشریه این را هم برجسته ساخته که در حال حاضر به ارزش ۳ میلیارد دالر مواد مخدر در افغانستان وجود دارد و طالبان مسلح از تولید آن سالانه ۴۰۰ میلیون دالر عاید به دست می‌آورند.

بیشترین کوکنار در افغانستان در درجه اول در هلمند و سپس در ولایات کندهار و نیمروز کشت می‌شوند.

نشریه دیپلومات در ادامه مقاله همچنان می‌نویسد، طالبان حدود ۴۰ درصد مصارف جنگی شانرا در برابر نیرو های امنیتی افغان و بین المللی، از مواد مخدر به دست می‌آورند.

در مطلب همچنان آمده که تنها طالبان، دهاقین را برای کشت کوکنار فشار نمی‌دهند بلکه برای خود دهاقین آسانتر شده تا به جای غله، کوکنار کشت کنند و حاصل بردارند.

به نوشته نشریه، پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، امیدواری‌ها بر این بود که با مواد مخدر و فساد اداری مبارزه جدی شود اما دیپلومات می‌نویسد که سال ۲۰۱۶ و افزایش کشت کوکنار در افغانستان، این امیدواری‌ها را کاهش داده‌است.

گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین در مورد مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری امریکا مقالۀ را نشر کرده و می‌نویسد، افغانستان در بحث‌های دو نامزد مورد توجه قرار نگرفت.

به نوشته روزنامه، مبارزه با طالبان مسلح طویل ترین جنگ امریکا در تاریخ است اما از سوی هیلاری کلنتن و دونالد ترمپ نادیده گرفته شده‌است.

گاردین می‌نویسد، طالبان افغان که از سوی عناصری در پاکستان حمایت می‌شوند، تا هنوز مرگبار ترین دشمن استند.

اما این نکته در مقاله برجسته ساخته شده که در سه مناظره میان دونالد ترمپ و هیلاری کلنتن، تنها یک بار کلنتن از افغانستان نام گرفت.

به نوشته روزنامه گاردین، هیلاری کلنتن به خوبی می‌داند که طویل ترین جنگ امریکا، در میان رای دهنده‌گان خیلی از محبوبیت کم برخوردار است.

روزنامه همچنان می‌افزاید، دونالد ترمپ در مورد افغانستان خیلی کم می‌داند، در این مورد بی پروا است و پالیسی مشخصی ندارد.

ترمپ یکبار گفته بود که جنگ افغانستان یک اشتباه فاجعه بار بود.

گاردین در اخیر مقاله اش می‌نویسد، کلنتن و ترمپ شاید فکر می‌کنند: افغانستان مشکلی نیست که آنها برای مدت طولانی غرق آن شوند.

XS
SM
MD
LG