لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

مکتب دخترانه حسن تابین شبرغان برای بار دوم به آتش کشیده شد


افراد مسلح ناشناس شب گذشته مکتب حسن تابین شهر شبرغان را به آتش کشیده و از ملازم مکتب خواسته اند تا به شاگردان این مکتب که دختران اند بگوید که دیگر به مکتب نیایند.

عبدالحی یشین رئیس معارف ولایت جوزجان در صحبت با رادیو آزادی گفت، سوختاندن مکتب کار افراد بی‌خرد و ضد علم و معرفت است.
وی اضافه کرد:

" بعضی انسان‌های خفاش صفت، شب گذشته پس از آنکه ملازم مکتب را مورد ضرب و شتم قرار دادند او را بستند و اداره مکتب را با چند صنف طعمه حریق ساختند. بدون شک که این کار توسط افرادی صورت گرفته که به نحوی دچار مشکل روانی اند و به احتمال زیاد که از محدوده قریه نیز به دور نیستند. مکتب تازه ترمیم شده بود و ما تا به حال کار‌های آنرا نهایی نیز نکرده بودیم."

در این حال سید عبدالرحیم یکتن از معلمین مکتب قریه حسن تابین می‌گوید، افراد مسلح پس از آنکه وارد مکتب شدند دست‌های ملازم را با ولچک بسته و به او گفته اند که به دختران بگوید که دیگر به مکتب نیایند.

به گفته این معلم، ملازم پس از رفتن این افراد موفق می‌شود که اطفائیه را خبر کند و آتش به کمک اطفائیه و مردم محل خاموش گردیده‌است.

وی از افرادیکه مکتب را به آتش کشیدند تقاضا کرد دیگر ملک خود را با دست خود خراب نکنند:

"کاری را که این افراد انجام دادند به ضرر جامعه شد، ما خیلی‌ها متاثر شدیم. شاگردان هر طرف پریشان و بی سرنوشت فکر ‌شان خراب و همچنان معلمان به تشویش شدند. ما از خداوند می‌خواهیم برای این قسم انسان‌ها توفیق دهد."

این در حالیست که سال گذشته نیز این مکتب توسط افراد مسلح ناشناس به آتش کشیده شده بود.

معارف ولایت جوزجان بیشتر از ۴۰۰ باب مکتب دارد که در آن حدود ۲۰۰هزار شاگرد پسر و دختر مصروف آموزش اند.

به گفته مسئولان معارف جوزجان، تا هنوز حتی در دور‌ترین نقاط این ولایت هیچ مانع برای آموزش دختران و پسران وجود نداشته، اما تنها در قریه حسن تابین شبرغان تهدید‌ها بخاطر نرفتن دختران به مکتب از سوی یک عده افراد مسلح ناشناس شنیده می‌شود.

گزارش محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG