لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

کمیسیون حقوق بشر: در مورد کودکان محروم از تعلیم باید توجه شود


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، حق هر کودک است که به مکتب دسترسی داشته باشد و مسئولیت نهاد‌های مربوط ملی و بین‌المللی است تا در زمینه دسترسی کودکان محروم از تعلیم توجه کنند.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که وزارت معارف اعلام کرده که میلیون‌ها کودک در حال حاضر از رفتن به مکتب محروم اند.

به گفته آقای بیدار با توجه به کمک‌های زیاد کشور‌های بین‌المللی هنوز هم شرایط مناسب برای تعلیم کودکان آماده نیست.

بیدار: وزارت معارف اعلام کرده که میلیون‌ها کودک در حال حاضر از رفتن به مکتب محروم اند.
بیدار: وزارت معارف اعلام کرده که میلیون‌ها کودک در حال حاضر از رفتن به مکتب محروم اند.

وی گفت:

"دسترسی به تعلیم حق هر کودک است و ما نگران ضایع شدن این حق کودکان هستیم که در این پانزده سال کمک‌های زیادی به افغانستان صورت گرفت و پول‌های زیادی به این کشور سرازیر شد، اما هنوز هم برای کودکان افغان شرایط مناسب تعلیم مهیا نشده و شرایط اولیه هم مساعد نشده‌است."

آقای بیدار دلیل محروم ماندن این کودکان از تعلیم را فقر و نا امنی می‌داند.

ابراهیم شینواری معین وزارت معارف افغانستان به روز شنبه در نشست زیر نام تحول معارف تحول افغانستان گفت، سه اعشاریه پنج میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم اند.

این در حالیست که اسدلله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان در جریان تشریح پلان صد روز نخست خود گفت که به زودی در باره کودکان محروم از تعلیم یک سروی انجام می‌شود و پس از مشخص شدن دلایل آن، اقدامات روی دست گرفته خواهد شد.

در همین حال عبدالستار خواصی نماینده مردم پروان در ولسی جرگۀ افغانستان از وزارت معارف می‌خواهد که در این زمینه اقدامات جدی را روی دست گیرد.

عبدالستار خواصی نماینده مردم پروان در ولسی جرگۀ افغانستان
عبدالستار خواصی نماینده مردم پروان در ولسی جرگۀ افغانستان

وی گفت:

"من در این مورد وزارت معارف را نسبت به بعضی قضایا ملامت می‌دانم و اگر جلو آن گرفته نشود و این کودکان از تعلیم به دور بمانند و در کشور جنگ دوام کند، همینگونه بحران خواهد بود."

وزارت معارف افغانستان می‌گوید، محروم ماندن این کودکان از تعلیم به دلیل بی‌کفایتی آنان نیست، بلکه شرایط نا مناسب باعث شده‌است تا میلیون‌ها کودک نتوانند به تعلیم دسترسی پیدا کنند.

کبیر حقمل: شرایط نا مناسب باعث شده‌است تا میلیون‌ها کودک نتوانند به تعلیم دسترسی پیدا کنند.
کبیر حقمل: شرایط نا مناسب باعث شده‌است تا میلیون‌ها کودک نتوانند به تعلیم دسترسی پیدا کنند.

کبیر حقمل سخنگوی وزارت معارف در این زمینه گفت:

"یک موضوع را می‌خواهم واضح بگویم اینکه کودکان یاد شده که از تعلیم به دور مانده‌اند به دلیل بی‌کفایتی این وزارت نیست، بلکه این کودکان در مناطق هستند که در آن جنگ است، گرفتاری‌ها و کشتار است."

آقای حقمل نا امنی و شرایط بد اقتصادی را از دلایل دیگر محروم ماندن کودکان یاد شده از تعلیم می‌داند.

وی می‌گوید، اگر در کشور جنگ و شرایط نا مناسب اقتصادی تمام شود، هیچ کودکی از رفتن به مکتب محروم نخواهد ماند.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG