لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

رؤفی: رهبران افغان اختلافات شانرا حل و به نگرانی مردم پایان دهند


گروه مشترک کاری جامعه مدنی می‌گوید که افزایش اختلافات میان سران حکومت مردم را نگران ساخته و افغانستان را به بحران روبرو کرده‌است.

این گروه تأکید می‌کند که رهبران حکومت بجای منافع شخصی، منافع ملی را ترجیح دهند و برای اختلافات خود هر چه زودتر راه صلح آمیز را دریابند و به نگرانی‌های مردم پایان دهند.

گروه مشترک کاری جامعه مدنی می‌گوید، حکومت افغانستان در دو سال گذشته در بخش مدیریت کاری موفق نبوده و نتوانسته که اعتماد مردم را بدست آورد.

خلیل رؤفی یک عضو این کمیته روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت:

"اختلاف درونی خود را از راه مسالمت آمیز و قانونی حل و فصل نمایند و نگذارند تا دامنه اختلاف زبان زد عام و خاص گردد از فعالیت‌ها و کارکرد های شان مردم را مطلع سازند تا فاصله بین مردم و دولت کمتر گردد."

این گروه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام در وضعیت کنونی را یگانه راه حل مشکلات کنونی افغانستان می‌خواند.

اعضای جامعه مدنی در حالی از افزایش اختلافات سران حکومت نگران هستند که پیش از این اعضای ولسی جرگه افغانستان نیز گفته بودند که اختلافات درونی سران حکومت و انتقادهای آنان بالای یکدیگر روحیه نیروهای امنیتی را تضعیف کرده‌است.

عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان
عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان

عکس‌العمل ها در مورد اختلافات سران حکومت پس از آن به اوجش رسید که عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور در اظهارات اخیرش محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه را به قوم گرایی متهم کرد و ادعا کرده که رئیس جمهور بالای وی اعتماد ندارد.

در این حال شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت، هیچ اختلاف میان رهبران حکومت وجود ندارد تنها تفاوت در دیدگاه ها است که به گفته وی به زودی برطرف خواهد شد.

مرتضوی: هیچ اختلاف میان رهبران حکومت وجود ندارد
مرتضوی: هیچ اختلاف میان رهبران حکومت وجود ندارد

وی افزود:

"مردم افغانستان انتظار دارند پارلمان افغانستان هم انتظار دارد حکومت افغانستان هم در عین حال انتظار دارد که دیدگاه های شان را در چهار چوب قانون اساسی ابراز کنند به نفع کشور و مردم افغانستان خواهد بود. اختلاف وجود ندارد تفاوت دیدگاه‌ها روی بعضی مسایل و موضوعات است جای تشویش و نگرانی نیست کار حکومت به شکل روزمره و به صورت درست اش همه روزه جریان دارد."

برخی کارشناسان سیاسی و مردم عام با عکس‌العمل به این موضوع به رادیو آزادی گفتند که لازم است سران حکومت اختلافات شان را از راه تفاهم و با توجه به مشکلات موجود در این کشور حل نمایند.

حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG