لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

گلوب اند میل: وضعیت جاده‌ها و شاهراه‌های افغانستان


گلوب اند میل

روزنامه کانادایی گلوب اند میل، در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد وضعیت جاده‌ها و شاهراه‌های افغانستان به نشر رسانده است.

در آغاز مطلب از قول یک گزارش امریکا آمده‌است که کمبود ظرفیت، فساد اداری، مشکلات در تمویل و ناامنی در حفاظت و کنترول شاهراه‌ها و جاده‌ها باعث شده که کار‌های وزارت فواید عامه از آن متأثر شود.

ادارۀ سر مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در گزارش نشر شده روز یکشنبه اضافه می‌کند، تا زمانیکه حکومت افغانستان برای اصلاحات مورد نیاز اقدامات لازم را روی دست نه گیرد، مدیریت جاده‌های افغانستان کار مشکل خواهد بود.

گلوب اند میل از قول سیگار نوشته است که ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا یا USAID و وزارت دفاع امریکا از سال ۲۰۰۲ به اینسو حدود دو ملیارد و هشت صد میلیون دالر را برای ساختن و بازسازی جاده‌ها و همچنان فعالیت‌های ظرفیت سازی به مصرف رسانیده‌اند.

مقامات افغان به سیگار گفته اند، حفظ منظم و کنترول جاده‌ها سالانه به ۱۰۰ میلیون دالر نیاز دارد.

بلومبرگ

نشریه امریکایی بلومبرگ مطلبی را در مورد وضعیت زنان در افغانستان به نشر رسانده که بعد از سقوط رژیم طالبان این قشر جامعه هنوز هم دست آورد‌های اندک ولی مشکلات زیاد دارند.

در آغاز مطلب آمده‌است، با گذشت پانزده سال هنوز هم افغانستان در سطح جهان برای زنان بد‌ترین جای پنداشته می‌شود.

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است؛ بهبود زنده‌گی زنان افغان و ایجاد فرصت‌ها برای آنها یکی از اهداف اساسی برای امریکا بود.

بلومبرگ از قول جان سوپکو می‌نگارد؛ به فعالیت‌های زنان یک ملیارد دالر امریکایی وعده شده است که در نتیجه آن زنده‌گی زنان بهبود خواهد یافت.

اما در گزارش سیگار، فساد اداری و ناامنی مانع بزرگ سر راه بدست آوردن این هدف خوانده شده‌است.

بلومبرگ در ادامه از قول گزارش سه ماهه سیگار چنین نوشته، وضعیت ناگوار امنیتی نه تنها برای زنان و دختران رفتن به مکتب، کار در بیرون از خانه و دسترسی به خدمات صحی را مشکل ساخته است، بلکه این ذهنیت اجتماعی را نیز در مورد آنها عام ساخته که گویا زنان آسیب پذیر اند و از اینرو نباید از منزل بیرون بروند.

صحبت هایی که با ۴۰ زن پیشتاز در این مورد صورت گرفته، بسیاری از آنها گفته اند که زنان از سیستم سیاسی و اقتصادی محروم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG