لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۸

نگرانی ریاست اجرائیه از افزایش نا امنی و اختطاف‌ها در افغانستان


ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، ناامنی‌ها و افزایش اختطافات در کشور نگران کننده‌است.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در نشست عمومی شورای وزیران هر چند تلاش‌های نیروهای امنیتی را قابل قدر خواند، اما گفت، افزایش واقعات امنیتی مردم را نگران ساخته و باید اطمینان بیشتر به آنان داده شود.​

ریاست اجرائیه در کنار مشکلات امنیتی، افزایش اختطافات در کشور بخصوص در هرات را نگران کننده خوانده، از ارگان‌های امنیتی خواست تا برای جلوگیری از آن بطور جدی عمل کنند.

عبدالله: در سراسر کشور اختطاف‌ها مردم را نگران ساخته بخصوص در ولایت هرات بیشتر است.
عبدالله: در سراسر کشور اختطاف‌ها مردم را نگران ساخته بخصوص در ولایت هرات بیشتر است.

آقای عبدالله در این مورد گفت:

"در سراسر کشور اختطاف‌ها مردم را نگران ساخته بخصوص در ولایت هرات بیشتر است، حوادث امنیتی زیادتر صورت گرفته و اخیراً ناامنی و همۀ این‌ها مردم را نگران ساخته، تلاش نیروهای امنیتی قابل قدر است در عین زمان مردم اطمینان بیشتر می‌خواهند."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به گفته مسئولان امنیتی ولایت هرات در سه ماه گذشته پنج قضیه اختطاف در این ولایت رخ داده که از آن جمله نیروهای امنیتی جلو سه واقعه را گرفته‌اند.

در عین حال شب گذشته نیز مخالفان مسلح در مربوطات اسلام‌قلعه این ولایت یک فرد را اختطاف کردند که با واکنش نیروهای پولیس قرار گرفت که در نتیجه هر سه فرد اختطافچی کشته شده و فرد اختطاف شده نجات داده‌شد.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان قبل از این، ماه میزان را بدترین ماه برای تجار افغان خوانده و گفته‌است که در این ماه اعضای خانواده ۲۷ تاجر و سرمایه‌گذار در کشور اختطاف، کشته و یا هم تهدید شده‌‎اند.

صیام‌الدین پسرلی سخنگوی این اداره تأکید کرده که با وجود علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، مشکلات امنیتی یگانه مانع سر راه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در کشور است.

در این حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان با تائید این مشکلات امنیتی در کشور یکبار دیگر برای رسیده‌گی به این مشکلات تعهد سپرد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی گفت:

"با تأسف اختطاف هنوز هم یک درد سر و نگرانی برای مردم است، از این رو وزیر داخله هم به همه نهادها به گونه جدی هدایت داده، در مرکز نهادهای دیگر هم برای تقویت پولیس ایجاد شده تا با این پدیده مبارزه شود."

در عین حال برخی از آگاهان مسایل امنیتی افغان می‌گویند که نبود ظرفیت در رهبری ارگان‌های امنیتی کشور، موجودیت کمبودی‌ها و حاکمیت روابط بر ضوابط سبب شده تا اختطاف‌ها و ناامنی در کشور افزایش یابد.

عبدالباری عارض یکی از آنان در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر این اختطاف‌ها از خانوادۀ تجار ادامه یابد، افغانستان بر علاوۀ فرار سرمایه شاهد فرار بیشتر اتباع‌اش نیز خواهد بود.

در عین حال ولسی جرگه افغانستان نیز در مورد افزایش ناامنی‌ها در کشور ابراز نگرانی کرده و از کمیسیون‌های ذیربط این جرگه خواسته تا مقامات امنیتی را برای پاسخ دهی فراخواند.

عبدالله: مردم بخاطر تأمین امنیت شان اطمینان بیشتر می‌خواهند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:24 0:00

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG