لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

عظیمی: به دلیل ناامنی‌ها کشت و تولید مواد مخدر افزایش یافته‌است


وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان می‎گوید، به دلیل ناامنی‎های اخیر در کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش آمده‎است.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان هر چند افغانستان را از جمله کشورهای تولید کننده مواد مخدر می‎خواند اما تاکید می‎کند که مافیای بین المللی و گروه‎های تروریستی از این موضوع به نفع خود استفاده می‎کنند و قربانی این پدیده شوم افغان‎ها هستند.

خانم عظیمی روز دوشنبه این اظهارات را حین امضا تفاهم نامه در پیوند به مبارزه علیه مواد مخدر با وزارت‎های زراعت و تحصیلات عالی ابراز داشته گفت که مواد مخدر بخشی از منابع مالی گروه‎های تروریستی در افغانستان را تشکیل می‎دهد همین موضوع سبب شده تا جنگ جریان پیدا نموده و کشت کوکنار در کشور افزایش یابد.

عظیمی: ناامنی‎ها باعث این شده که کشت مواد مخدر کشت در افغانستان ازدیاد پیدا کند.
عظیمی: ناامنی‎ها باعث این شده که کشت مواد مخدر کشت در افغانستان ازدیاد پیدا کند.

خانم عظیمی افزود:

"یقینا که این را می‎پذیریم افغانستان یکی از کشورهای تولید کننده مواد مخدر است در طی سال‎های متمادی در آتش جنگ می‎سوزد ولی در اواخر پلان‎های شوم دشمن ناامنی‎ها ازدیاد پیدا کرده و این ناامنی‎ها باعث این شده که کشت مواد مخدر در افغانستان متاسفانه ازدیاد پیدا کند."

سلامت عظیمی می‎گوید که مارکیت‎ها و بازارهای بزرگ مواد مخدر خارج از افغانستان است پس نیاز است که علیه این پدیده مبارزه مشترک بین المللی صورت گیرد.

نگرانی‎ها از افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان در حالی مطرح می‎گردد که شمار افراد معتاد به مواد مخدر در کشور روز به روز افزایش میابد.

شمار افراد معتاد به مواد مخدر در کشور روز به روز افزایش میابد.
شمار افراد معتاد به مواد مخدر در کشور روز به روز افزایش میابد.

به اساس گزارش اخیر وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان بیشتر از سه میلیون تن در افغانستان معتاد به مواد مخدر است که در این میان زنان و اطفال نیز شامل اند.

در این حال وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به هدف تطبیق پلان ملی عمل در بخش مبارزه علیه مواد مخدر، تفاهم نامه را با وزارت‎های زراعت و تحصیلات عالی امروز به امضا رسانید.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری در این نشست امضا چنین تفاهم نامه‎های بینالوزارتی را مفید خوانده گفت که وزرات زارعت تلاش می‎ورزد که دهاقین را به کشت بدیل کوکنار تشویق نمایند.

ضمیر: یکی از اهداف مهم ما همین است که چطور بتوانیم کشت محصولات مشروع را ترویج کنیم.
ضمیر: یکی از اهداف مهم ما همین است که چطور بتوانیم کشت محصولات مشروع را ترویج کنیم.

او افزود:

"وزارت زراعت هم در پلان پنج ساله که به کنفرانس بروکسل آن را آماده کرده بودیم یکی از اهداف مهم ما همین است که چطور بتوانیم کشت محصولات مشروع را ترویج کنیم و بتوانیم که به دهاقین خود کمک کنیم. وزارت زارعت در برنامه که دارد چطور بتوانیم دهقان محور باشیم، چطور زنده‎گی دهقان خود را تغیر دهیم و این خود به خود تاثیر بسیار واضح دارد. تا از کشت کوکنار دست بگیرند."

از سوی هم فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی در این نشست به مبارزه مشترک علیه کشت کوکنار تاکید کرده گفت که قربانی بزرگ مواد مخدر جوانان افغان هستند که باید به آن توجه صورت گیرد.

اما وزارت صحت عامه افغانستان همواره گفته‎است که تا حد توان افراد معتاد را تداوی می‎کند ولی به گفته آنان دسترسی به مواد مخدر در شهرهای افغانستان برای معتادان ساده می‎باشد که با عث برگشت دوباره آنان به اعتیاد می‎گردد.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG