لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

یونیسف: حدود ۳۰۰ میلیون کودک در جهان هوای آلوده را تنفس می‌کنند


سازمان ملل متحد می‎گوید، در جهان از هر هفت کودک یکی از آنان در منطقه زنده‎گی می‎کند که هوای آن بی‌حد آلوده ‎است.

یونیسف یا صندوق حمایت از اطفال سازمان ملل متحد می‌گوید، در جهان حدود سه صد میلیون کودک به خاطر آلوده‎گی هوا به تهدید صحی روبرو اند.

یونیسف در یک گزارش تازه‌اش می‎گوید اکثریت این کودکان آسیب‌پذیر در کشورهای جنوب آسیا زنده‎گی می‎کنند.

ناسا یا اداره فضایی امریکا تصاویری را نشان داده که تقریباً ۲۲۰ میلیون کودک در جنوب آسیا در کشورهای زنده‎گی می‎کنند که هوای آن بیشتر آلوده ‎است.

انتونیو لیک رئیس اجرائیۀ اداره یونیسف می‎گوید، موجودیت هوای آلوده به سطح جهان، یکی از عوامل اصلی مرگ و میر ۶۰۰ هزار کودک کمتر از سن پنج سال، در یک سال می‎باشد.

به گفتۀ رئیس یونیسف آلوده‌گی هوا یکی از عوامل اساسی مبتلا شدن کودکان به بیماری‎های تنفسی از جمله سینه و بغل می‎باشد.

نیکولاس رئیس کارشناس امور محیط زیست و اقتصادی اداره یونیسف که این گزارش را به خبرگزاری رویترز تهیه کرده می‎گوید، بیشتر قربانیان بیماری‎های ناشی از آلوده‎گی هوا کودکان فقیر در جهان اند.

سازمان صحی جهان یا "دبلیو، ایچ، او" می‎گوید، آلوده‎گی محیط زیست و هوای غیر صحی تنها در سال ۲۰۱۲ باعث مرگ ۳،۷ ملیون تن شد که از جمع آن ۱ صد ۲۷ هزار تن آنان را کودکان تشکیل می‎داد.

یونیسف در یک گزارش می‎گوید اکثریت این کودکان آسیب‌پذیر در کشورهای جنوب آسیا زنده‎گی می‎کنند.
یونیسف در یک گزارش می‎گوید اکثریت این کودکان آسیب‌پذیر در کشورهای جنوب آسیا زنده‎گی می‎کنند.

یکی از علت‌های عمده آلوده‎گی هوا را، استفاده از مواد سوخت فوسیلی به شمول ذغال سنگ در فابریکه‎ها، مراکز تولید انرژی و تعدادی از وسایط تشکیل می‎دهد.

اداره یونیسف از رهبران کشورها که قرار است در ماه آینده برای بحث روی گرم شدن اقلیم جهان در مراکش گردهم آیند، می‎خواهد که از استفاده مواد سوخت فوسیلی خودداری کنند و به این ترتیب، به بهبود هوا و هم در تغییر اقلیم جهان کمک نمایند.

برای مطالعه گزارش انگلیسی یونیسف اینجا را کلیک کنید.

XS
SM
MD
LG