لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۰

سیگار: ۵۴ در صد سرک‎های افغانستان به ترمیم دوباره نیاز دارند


روزنامه‎های غربی در مورد افغانستان مطالب مختلفی را به نشر رسانیده‎اند.

واشنگتن پوست

روزنامه واشنگتن پوست راپور سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان یا "سیگار" را در مورد سرک‎های افغانستان به نشر رسانیده‎است.

در این مطلب گفته شده‎است که امریکا میلیاردها دالر را صرف ساختن سرک‎ها در افغانستان کرد اما اکثر آن‎ها به ترمیم یا احیای دوباره نیاز دارند.

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان در این راپور گفته‎است که ادارات امریکایی از سال ۲۰۰۲ میلادی به این سو برای ساخت سرک‎ها ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلون دالر هزینه کرده‎است اما مراقبت نکردن و جنگ طالبان این سرک‎ها را با خطر ویرانی روبرو ساخته‎است.

روزنامه به نقل از این گزارش می‎نویسد با آن که اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا یا " یو اس اید" و وزارت دفاع این کشور با وجود مصرف میلیاردها دالر برای ساخت و ساز سرک‎ها در افغانستان برای حفظ و مراقبت این سرک‎ها در دراز مدت ناکام مانده‎اند.

در راپور سیگار آمده‎است که اگر قرار باشد افغانستان اقتصادی داشته باشد که پس از ۲۰۲۰ متکی به خود باشد باید این کشور راه‎های مواصلاتی خوبی داشته باشد.

جنگ‎های طالبان و انفجار ماین‎های کنار جاده در کنار شرایط نامناسب اقلیمی عوامل عمده نابودی سرک‎های ساخته شده چهارده سال اخیر دانسته شده‎اند.

۵۴ در صد سرک‎های افغانستان به ترمیم دوباره نیاز دارند.

واشنگتن پوست می‎نویسد با در نظرداشت این اظهارات حکومت افغانستان که ۲۰ در صد سرک‎ها به کلی تخریب شده‎اند و ۸۹ در صد نیز در حالی بدی قرار دارند نیروهای امریکایی گفته‎اند که حکومت افغانستان توان نگهداشت این سرک‎ها را ندارد.

برای ترمیم و مراقبت این سرک‎ها به حدود ۱۰۰ میلیون دالر نیاز است.

در راپور اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان یا "سیگار" آمده‎است که سرک کابل – کندهار به اثر ماین گزاری و درگیری‎های طالبان ترمیم نمی شود باید دوباره ساخته شود.

گاردین

روزنامه گاردین در مورد بهتر شدن زنده‎گی دختران در ولایت کندهار مطلبی را نشر کرده‎است.

در این مطلب آمده‎است که در حال حاضر ذهنیت مردم به خصوص کارمندان دولت، تجار، مجاهدین اسبق و رهبران مذهبی تغیر کرده‎است و دیگر همانند گذشته‎ها با تعلیم دختران مخالفت نمی‎کنند.

روزنامه به قول باشنده‎گان کندهار می‎نویسد که ذهنیت بسیاری از مردم تغیر یافته‎است و نه تنها از تعلیم دختران حمایت می‎کنند بلکه حرف از مساوات دختر و پسر در عرصه تعلیم می‎زنند.

صفی الله ستانکزی

XS
SM
MD
LG